Färdtjänst och riksfärdtjänst
Har du en funktionsnedsättning som gör det svårt för dig att resa med buss eller annan kollektivtrafik? Då kan du ansöka om färdtjänst eller riksfärdtjänst. För att beviljas färdtjänst eller riksfärdtjänst behöver du ha ett läkarintyg som styrker behovet.
Sidinnehåll
Vem kan få färdtjänst?
Färdtjänsten är till för dig med funktionsnedsättning som inte kan åka med vanlig kollektivtrafik. För att få färdtjänst ska du:
- Vara folkbokförd i Upplands-Bro kommun
- Ha väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken
- Ha en funktionsnedsättning som varar i minst tre månader.
Ansök om färdtjänst
Om du vill ansöka om färdtjänst, kontakta biståndshandläggare via kontaktcenter.
När vi fått din ansökan startar vi en utredning, som sedan skickas till Färdtjänsten i Region Stockholm för slutgiltigt beslut.
Om du blir beviljad färdtjänst kommer ditt personliga färdtjänstkort på posten inom en vecka. Du kan börja resa när du fått ditt kort.
Boka färdtjänst
Det är Region Stockholm som ansvarar för färdtjänst i Stockholms län. På Färdtjänstens webbplats hittar du information om hur du som beviljats färdtjänst bokar en resa och hur mycket den kostar.
Vem kan få riksfärdtjänst?
Om du vill resa utanför Stockholms län men inom Sverige, kan du ansöka om riksfärdtjänst. Du bör ansöka senast tre veckor innan din planerade resa.
Du kan ansöka om riksfärdtjänst om du har en stor och varaktig funktionsnedsättning som gör att:
- du inte kan resa med vanlig kollektivtrafik eller färdmedel
- resan inte kan utföras genom vanliga resealternativ med hjälp av ledsagare.
Resorna kan göras över hela landet med tåg, flyg, båt och samordnad taxi.
Ansök om riksfärdtjänst
Kontakta biståndshandläggaren via kontaktcenter för att ansöka till riksfärdtjänst.
Mer information hittar du på Riksfärdtjänstens webbplats.
Synpunkter, klagomål och förbättringsförslag
Om du har synpunkter eller förbättringsförslag, kontakta Färdtjänstens kundservice.
Om du vill överklaga
Tycker du att beslutet är fel kan du överklaga det hos Förvaltningsrätten i Stockholm. Skriv i brevet att du vill överklaga hos Förvaltningsrätten och skicka brevet till:
Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm
Brevet måste ha kommit in till Färdtjänsten inom 3 veckor från den dag som du tog del av beslutet.
Brevet ska innehålla följande uppgifter:
- Vilket beslut du vill överklaga
- Hur du vill att beslutet ska ändras
- Varför du vill att beslutet ska ändras
- Namn och personnummer
- Namnteckning
För att få hjälp med att skriva en överklagan kan du ta kontakt med din handläggare eller kontaktcenter. Det finns också stödorganisationer som kan hjälpa dig.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?