Tillstånds -och tillsynsguider
Som privatperson, företagare eller ansvarig i en förening eller organisation behöver du ibland tillstånd från kommunen. Här hittar du guider för hur du gör för att snabbast möjligt få tillståndet du behöver.
Använda offentliga platser
Här hittar du allt om hur du söker tillstånd för att använda en offentlig plats (markupplåtelse) eller ordna en offentlig tillställning eller allmän sammankomst.
När behövs tillstånd?
För att använda en väg, gata, trottoar, park, ett torg eller liknande som allmänheten använder behöver du ett tillstånd från polisen – oavsett vem som äger marken. Vilket tillstånd som krävs beror på vad du planerar att göra och om det kommer att orsaka folksamlingar.
När du ansöker om tillstånd att använda kommunens mark, i vår e-tjänst, skickas automatiskt en ansökan även till polisen.
Tillstånd krävs för nyttjande av allmän plats, exempelvis vid:
- Byggetablering (placering av container, byggsäck, byggnadsställning)
- Handel på allmän plats, exempelvis gatukök och försäljning från foodtruck
- Placering av skylt, bord, tält eller scen
- Störande buller (exempelvis pålning, nitning och stenkross)
- Filminspelning
- Tillfällig reklam, affischering och liknande
- Insamling av pengar, försäljning
- Uteservering
Tillstånd krävs för offentlig tillställning, som exempelvis:
- Danstillställning
- Motortävling
- Tivoli
- Valborgsmässofirande
- Idrottsarrangemang
- Evenemang, festival, stadsfest
- Mässa
- Marknad, loppmarknad eller bakluckeloppis
- Tillstånd för allmän sammankomst
- Demonstration, manifestation och opinionsbildande möte
- Konsert/musikevenemang eller teater
- Religiös sammankomst
Tillstånd krävs inte om följande villkor uppfylls
Om platsen bara används mindre än två timmar och för andra syften är de som listas här ovan behövs oftast inget tillstånd. Undantaget gäller förutsatt att din verksamhet inte påverkar andra och deras tillstånd att använda platsen. Om din verksamhet stör eller bullrar kan du behöva tillstånd.
Så ansöker du om användande av offentlig plats
- 1
Samla information
- 2
Skicka in din ansökan
- 3
Handläggning pågår
- 4
Din ansökan besvaras
- 5
Efterarbete
1
Samla information
Ta reda på de krav som ställs på dig som arrangör. En bra början är att ögna igenom kommunens riktlinjer och taxa för upplåtelse av offentlig plats.
2
Skicka in din ansökan
Du ansöker om tillstånd på i vår e-tjänst. När du skickar in ansökan skickas automatiskt en ansökan om tillstånd även till polisen.
Tänk på det här när du ansöker
- Du kommer få beskriva när och hur platsen ska användas.
- De vill ha en platsbeskrivning med en skiss eller karta över platsen där evenemanget ska hållas.
- Din ansökan handläggs inte förrän du har betalat ansökningsavgiften.
3
Handläggning pågår
Så snart polisen tagit emot din ansökan skickar de en betalningsavi. När din betalning har registrerats går polisen igenom din ansökan och skickar den vidare till oss i kommunen för synpunkter.
Ansök gärna minst två månader i förväg
Polisens handläggningstid är vanligtvis 1–6 veckor. I denna ingår kommunens tid för att lämna synpunkter med cirka 1–2 veckor. Beroende på säsong kan belastningen vara hög så tänk på att skicka in din ansökan i god tid.
Din ansökan bedöms bland annat efter:
- Kommer användningen orsaka störningar för andra?
- Påverkar aktiviteten framkomligheten?
- Inkräktar din ansökan på någon annans verksamhet?
4
Din ansökan besvaras
Avgiften tas ut för att polisen ska handlägga din ansökan. Du får därför inte tillbaka avgiften om din ansökan avslås. Om din ansökan medges ansvarar du för att verksamheten bedrivs i enlighet med det tillstånd du fått. Som tillståndshavare är du också ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen för skador som vållas på kommunens mark och anläggningar, samt skador som drabbar tredje man. Detta enligt vad som står kommunens riktlinjer för upplåtelse av offentlig plats.
5
Efterarbete
Efter din användning av offentlig plats ansvarar du för att återställa allt i det skick den var som innan du hyrde marken. Det kan därför vara bra att fotografera ytan före och efter användande. I vissa fall bokar kommunen en tid med dig för en för- och efterbesiktning.
Frågor om användning av offentliga platser
Hör av dig till kontaktcenter eller polisens tillståndsenhet om du har frågor om användning av offentliga platser.
Stora delar av Bro centrum består av tomtmark tillhörande Upplands-Brohus. Vid frågor om platsupplåtelse på tomtmark, kontakta Upplands-Brohus,
Bekämpningsmedel
Ett bekämpningsmedel kan antingen vara en biocidprodukt eller ett växtskyddsmedel. Här kan du läsa om de tillstånd som krävs för att få använda dem.
Ansök om tillstånd för växtskyddsmedel
Du måste ansöka om tillstånd för spridning av växtskyddsmedel:
- inom skyddsområde för vattentäkt
- på tomtmark för flerfamiljshus
- på gårdar till skolor och förskolor
- på lekplatser som allmänheten har tillträde till
- i parker och trädgårdar dit allmänheten har tillträde
- inom idrotts- och fritidsanläggningar
- vid planerings- och anläggningsarbeten
- på vägområden samt på grusytor och andra mycket genomsläppliga ytor
- på ytor av asfalt eller betong eller andra hårdgjorda material
Det finns undantag för skyldigheten att anmäla och ansöka om tillstånd. Ett exempel är när spridning av växtskyddsmedel är så begränsad i sin omfattning att det handlar om en punktbehandling som inte riskerar att skada människors hälsa eller miljö. Kontakta bygg- och miljönämnden om du tror att ett tillstånd eller anmälan inte behövs.
Vem får sprida växtskyddsmedel?
Godkända växtskyddsmedel delas in i behörighetsklasserna 1, 2 eller 3. Växtskyddsmedel i klass 1 och 2 med bokstavsbeteckning L får bara användas yrkesmässigt om spridaren har användningstillstånd och utbildning. Växtskyddsmedel i klass 3 kräver ingen yrkesutbildning.
Om biocidprodukter
För samtliga biocidprodukter gäller att spridning ska göras på ett sätt som inte skadar miljö och människors hälsa. Om du ska sprida en biocidprodukt på allmän plats måste du skriftligen underrätta Bygg- och miljönämnden samt föra dokumentation över spridningen. Dessutom ska allmänheten informeras med väl synliga anslag.
- kontaktuppgifter till den som sprider biocidprodukter samt till den för vars räkning spridningen sker
- syftet med bekämpningen
- biocidproduktens namn och registreringsnummer samt den mängd biocidprodukter som använts eller beräknas att användas vid spridningen
- tidpunkt eller beräknad tidsperiod samt plats för spridningen
- beskrivning av försiktighetsåtgärder som har vidtagits eller kommer att vidtas för att skydda människors hälsa och miljö
Om biologiska bekämpningsmedel
Biologiska bekämpningsmedel som består av nematoder, insekter eller spindeldjur (NIS) behöver sedan den första juli 2016 inte ha ett godkännande för produkten från Kemikalieinspektionen. Däremot behöver den biologiska arten vara godkänd för att få användas som bekämpningsmedel.
Godkända bekämpningsmedel
För att få använda ett bekämpningsmedel måste det vara godkänt av Kemikalieinspektionen. De ansvarar bland annat för registrering och klassificering av bekämpningsmedel och meddelar i samband med eventuellt godkännande de villkor som ska gälla för medlets användning. I deras register finns de bekämpningsmedel som är eller tidigare har varit godkända i Sverige.
Kontakta oss
Har du frågor? Då är du välkommen att ringa eller mejla bygg- och miljöenheten via kontaktcenter.
Brandfarliga vätskor – cisterner
Om du har eller planerar att skaffa en cistern för brandfarlig vätska, till exempel eldningsolja eller spillolja krävs ett tillstånd. Här kan läsa om vilka regler och bestämmelser som gäller.
Ditt ansvar som fastighetsägare
Som fastighetsägare eller verksamhetsutövare har du ansvar för att lagring, hantering och kontroll av brandfarliga vätskor sker på rätt sätt då en läckande cistern kan orsaka stor skada. Genom regelbundna kontroller undviks utsläpp från läckande cisterner.
Om du misstänker att ett mark- eller vattenområde blivit förorenat ska bygg- och miljönämnden kontaktas omedelbart via kontaktcenter.
Då behövs en anmälan av brandfarliga vätskor i cisterner
- För cisterner i mark och ovan mark som rymmer mer än en kubikmeter brandfarlig vätska eller spillolja.
- För mobila och tillfälligt uppställda cisterner, som exempelvis UN- tankar och IBC-behållare, som innehåller brandfarlig vätska eller spillolja.
- För avställda cisterner som åter tas i bruk.
- För cisterner som aldrig har anmälts.
Om cisternens placering
När du väljer plats för din cistern, ta hänsyn till risken för förorening av mark och vatten. Cisternen bör placeras på ordentligt avstånd från känslig omgivning såsom dagvattenbrunnar, vattendrag, dräneringsdiken och vattentäkt.
Invallning och alternativa skyddsåtgärder
Vid förvaring av kemikalier är det viktigt att det finns en tät och hållbar invallning. Ett godtagbart alternativ är en dubbelmantlad cistern. Det är även viktigt att det inte finns risk för att cisternen blir påkörd.
Ett plant underlag, hårdgjord/tät yta samt spilltråg gör att eventuella spill och läckage kan upptäckas snabbt. Regnskydd eller tak är obligatoriskt över en invallning utomhus. Om det finns risk för att snö och regn blåser in krävs även sidoväggar.
I de fall där cisternen är placerad inomhus kan ett utrymme utan golvavlopp och med förhöjd tröskel ersätta invallning. Förutsättningen är att golv, väggar och tak är helt täta.
Informationsplikt vid installation
Vid installation av en cistern gäller informationsplikt. Detta innebär att bygg- och miljönämnden ska informeras minst fyra veckor innan påbörjad installation. Innan cisternen tas i bruk ska den också besiktigas av ett ackrediterat företag. En kopia av besiktningsrapporten ska skickas in till bygg- och miljönämnden.
Klicka på länken till Swedac nedan. Närmast ackrediterat företag hittar du genom att skriva in ordet ”cisterner” i rutan ”Fritextsök”.
Skicka besiktningsrapporten till
Andra tillstånd som krävs
För fasta cisterner och andra fasta anläggningar för kemiska produkter som är hälso- och miljöskadliga eller för varor som kan medföra brand eller andra olyckshändelser, kan bygglov krävas. Kontakta bygg- och miljönämnden för mer information.
Vid nyinstallation av en cistern kan det vara aktuellt med tillstånd från Brandkåren Attunda. Kontakta brandkåren Attunda för mer information.
Särskilda regler inom vattenskyddsområde
- Det är förbjudet att hantera mer än 150 liter brandfarliga vätskor eller spillolja utan sekundärt skydd.
- Alla cisterner och tillhörande rör- och slangledningar ska ha ett sekundärt skydd. Enda undantaget är cisterner i pannrum eller motsvarande i bostadshus.
- För cisterner ovan mark ska det sekundära skyddet ska vara i form av invallning. Rör- och slangledningar ska vara dubbelmantlade eller ha annat sekundärt skydd.
- Invallningen ska rymma cisternens innehåll. Om du har flera cisterner ska invallningen rymma den största cisternens innehåll plus 10 % av övriga cisterners totala volym.
- Vid påfyllningsröret för cisternen ska det finnas en skylt med texten ”Vattenskyddsområde”. Skylten, som ska vara väl synlig, ska dessutom informera om innehåll, volym, högsta fyllningsflöde, fastighetsbeteckning samt adress.
Löpande kontroller
Löpande kontroller ska ske med ett visst intervall beroende på typen av cistern. Att kontrollerna görs är viktigt, både miljö- och försäkringsmässigt. Ett ackrediterat företag ska utföra kontrollerna och en kopia av besiktningsrapporten ska skickas in till bygg- och miljönämnden. Mer information finns i Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps föreskrift MSBFS 2018:3.
Cistern som tas ur bruk
Cisterner som tas ur bruk ska tömmas och rengöras. Det är viktigt att ta bort påfyllnadsrör och avluftningsledning så att cisternen inte fylls på av misstag. När en cistern tas ur bruk ska detta meddelas till Bygg- och miljönämnden.
Straffavgift
I miljöbalken finns bestämmelser om en miljösanktionsavgift. Denna straffavgift ska betalas till staten när fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren har åsidosatt vissa bestämmelser som har meddelats med stöd av miljöbalken. Avgiften kan exempelvis drabba cisternägare som inte informerat bygg- och miljönämnden innan installation av cistern.
Bygglov
När du ska bygga nytt, bygga om, riva eller ändra användningen av din lokal behöver du söka bygglov från kommunen. Här guidar vi dig genom handläggningsprocessen som normalt tio veckor efter att en komplett ansökan kommit in.
När behövs bygglov?
Bygglov behövs i stort sett vid alla förändringar, både för att renovera, bygga ut eller bygga nytt. Vissa åtgärder, som exempelvis att sätta upp skyltar och ljus, kräver en ansökan om bygglov. I andra fall behöver du göra en bygganmälan, ansöka om rivningslov eller söka marklov.
När du ansöker
För ansökning om bygglov inom Upplands-Bro kommun, använd gärna guiden ”Bygglov steg för steg”. Med den blir det lättare att skicka in en komplett ansökan från första början, vilket gör att handläggningsprocessen blir kortast möjlig.
Djurhållning och lantbruk
I Upplands-Bro lever lantbruket genom ett antal större gårdar och mindre djurhållare med kor, får, höns och andra lantbruksdjur. Här kan du läsa om hur du ansöker om tillstånd för att ha djur inom detaljplanelagt område, hur du på bästa sätt hanterar hästgödsel och hur du begraver en avliden häst.
Ansök om tillstånd för djurhållning
Det krävs särskilt tillstånd för att hålla nötkreatur, får, get, svin eller häst inom område med detaljplan. Detsamma gäller pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur.
Om du vill ägna dig åt djurhållning i stor skala behöver du tillstånd från Länsstyrelsen.
Du behöver ansöka om tillstånd från Länsstyrelsen om du har:
- fler än 400 platser för nötkreatur, hästar eller minkar.
- fler än 750 platser för suggor.
- fler än 2 000 platser för slaktsvin.
- fler än 40 000 platser för fjäderfän.
All verksamhet där användning av mark och byggnader kan medföra störningar för människors hälsa och miljö regleras av miljöbalken. Därför hanterar miljöavdelningenhos Länsstyrelsen tillstånd för storskalig djurhållning.
Ansök om tillstånd för hästhållning
Det krävs särskilt tillstånd för att hålla häst inom område med detaljplan.
Det kan också krävas tillstånd för att starta upp verksamheter som exempelvis ridskola, hästuppfödning eller om du erbjuder boxplats åt andra. Sådana tillstånd utfärdas av Länsstyrelsen.
Så hanterar du hästgödsel
Om du driver en verksamhet med hästar har du också ansvaret att ta hand om gödseln som uppstår.
Gödsel innehåller bland annat kväve och fosfor som båda är viktiga växtnäringsämnen men också kan orsaka övergödning av vattendrag och sjöar. Genom att hantera gödseln rätt kan du minska dina kostnader och bidra till ett hållbart kretslopp där näringen återförs till åkermark.
Så begraver du en häst
För att begrava en häst krävs en anmälan till kommunens miljöenhet. Kontakta miljöenheten via kontaktcenter.
När du begraver din häst är det viktigt att:
- Nedgrävningsplatsen ska vara minst 200 meter från bostad och dricksvattentäkt.
- Avståndet ska vara minst 50 meter från närmsta vattendrag. Kroppen får ej heller grävas ned i närheten av dräneringsrör.
- Avståndet från gravens botten till grundvatten eller berg ska vara minst en meter och kroppen ska täckas med minst 1,5 meter jord.
- Om kroppen kommer att grävas ner på någon annans mark måste markägaren ge sitt medgivande.
Etablera nya laddplatser för elfordon - ansök om tillstånd
I takt med att det blir fler laddbara fordon i Upplands-Bro kommun, ökar efterfrågan på laddplatser i vår kommun. Upplands-Bro kommun ger nu intresserade företag möjlighet att sätta upp fler laddare på kommunens allmänna parkeringar.
Ansvar
Du som ansöker om att få sätta upp laddplatser på kommunens allmänna parkeringar står för installation, drift och underhåll av laddarna. Upplands-Bro kommun ansvarar för och bekostar skyltning, sopning, snöröjning samt parkeringsövervakning. För att få sätta upp laddare på kommunens allmänna parkeringar måste laddaren vara öppen för alla. Andrahandsuthyrning är inte tillåten.
Lämpliga platser för nya laddare
I kartan ser du alla Upplands-Bro kommuns allmänna parkeringar med uppgifter om antal platser och befintliga parkeringsregler. Där kan du se om en parkering har elanslutning, redan omfattas av ett nyttjandeavtal eller bedömts som olämplig. En lämplighetsbedömning av placeringen utifrån framkomlighet, gatuskötsel och framtida planer kommer ske vid varje ansökan.
Kriterier för bedömning av ansökan
Vid bedömning av ansökan beaktas följande:
- Att tjänsten/laddaren uppfyller ”Anvisningar för utformning av laddstationer och elskåp”
- Att platsen är en offentlig plats, där Upplands-Bro kommun reglerar parkeringen
- Att användningen av platsen inte krockar med andra behov, som cykelbanor, övergångsställen och lastplatser. Platsen får inte heller krocka med pågående eller planerade projekt, som exempelvis samhälls- och detaljplaneprojekt eller andra infrastrukturprojekt.
- Att laddstolpar placeras så de inte stör gång- eller cykeltrafiken
- Att laddstolpar placeras på ett sätt som säkerställer framkomlighet för driftfordon
- Att laddstolpen betrjänar två fordon och placeras mellan två parkeringsplatser för att minimera antalet laddstolpar.
Anmäl intresse för att sätta upp nya laddare
- 1
Läs igenom anvisningar
- 2
Välj en plats
- 3
Skicka ansökan
- 4
Kommunen bedömer ansökan
- 5
E.ON kopplas in vid godkänd ansökan
- 6
Nyttjanderättsavtal skrivs med kommunen
- 7
Etablering av den nya laddaren påbörjas
1
Läs igenom anvisningar
Läs igenom anvisningarna för utformning av laddstationer och elskåp.
2
Välj en plats
I vår karta kan du se flera tänkbara platser för laddare i Upplands-Bro.
3
Skicka in intresseanmälan
Fyll i ansökan i vår e-tjänst. I ansökan ska det bland annat framgå på vilken parkering du önskar sätta upp en laddare, hur laddaren ska placeras och vilken typ av laddare som avses.
Till intresseanmälan ska översiktsskiss för varje parkerings-ID bifogas.
Bakgrundskartan ska vara kommunens egen eller likvärdig. Kartunderlag finns att köpa och beställa på Upplands-Bro kommuns hemsida: Beställ kartor - Upplands-Bro Länk till annan webbplats.
Följande ska redovisas skalenligt i kartunderlaget:
- Parkeringens ID
- Skalstock (1:200 alternativt 1:400)
- Laddarnas placering
- Avstånd mellan laddarna
- Hur laddstolparna är tänkta att placeras i förhållande till parkerat fordon
- Bredd på körbanan (om applicerbart)
- Bredd på trottoar (om applicerbart)
- Avstånd mellan laddare och körbana (om applicerbart)
- Avstånd från laddare till närmsta fasta hinder (exempelvis fasad, uteservering, gatuträd, cykelparkering, parkeringsautomat)
Exempel på översiktsskiss
4
Kommunen bedömer ansökan
Efter publicering av ett objekt i kartan samlar vi in ansökningar under en inlednande ansökningsperiod 8 veckor. För att säkerställa likabehndling lottar vi prövningsordningen. Ansökningar inkomna efter den inledande ansökningsperioden på 8 veckor prövas i den ordning de kommer in.
Ansökningsperiod 1 avslutas 26 maj 2024.
5
Elanslutning via E.ON
Efter godkänd ansökan tar du kontakt med elnätsleverantören E.ON och går igenom de önskade platserna ur ett elanslutningsperspektiv.
6
Nyttjanderättsavtal skrivs med kommunen
Meddela oss att du önskar ett nyttjanderättsavtal genom att mejla: kommun@upplands-bro.se. Vi skickar efter det alla avtal som krävs för underskrift till dig. Avtalen skickas undertecknat tillbaka till oss i två exemplar och ärendet tas upp på följande samhällsbyggnadsutskott. Vi meddelar beslutet till dig och skickar tillbaka undertecknat avtal under förutsättning att utskottet valt att ingå avtal.
7
Etablering av den nya laddaren påbörjas
För etablering följ dessa steg:
- Ansök om schakttillstånd.
- Meddela kommunen att laddplatserna är färdigställda senast tre veckor i förväg.
- Kommunen skyltar vid platsen och ansvarar för gatuunderhåll och parkeringsövervakning.
- Rapportera data över hur laddplatserna används kvartalsvis till tekniska nämnden.
Kontakt och frågor
Folkölsförsäljning
Så kallad folköl kallas öl vars alkoholhalt ligger mellan 2,25 och 3,5 volymprocent. Här kan du läsa om vilka regler som gäller och hur du ansöker om tillstånd för folkölsförsäljning.
När behövs en registrering?
För att få tillstånd att sälja folköl krävs att din affär också säljer livsmedel. Det vill säga allt från mejeriprodukter och charkvaror till bröd, frukt och grönsaker. Om du inte redan har registrerat en livsmedelsverksamhet måste du först göra det. Har du redan registrerat din verksamhet för att sälja livsmedel kan du göra en anmälan för registrering för folkölsförsäljning direkt.
Om registrering
Registrering innebär att verksamheten får starta utan prövning, två veckor efter att anmälan har skickats in. Registrering gäller för de allra flesta typer av livsmedelsverksamheter som restauranger, kaféer, skolkök, butiker, grossistverksamheter, bagerier och konfektyrtillverkning. I Sverige omfattar kravet på registrering även dricksvattenanläggningar och tillverkning av snus. Efter att verksamheten har startat kan kommunen och andra myndigheter komma ut och kontrollera att verksamheten följer lagstiftningen.
Så ansöker du om registrering av folkölsförsäljning
- 1
Samla information
- 2
Skicka in din anmälan
- 3
Handläggning pågår
- 4
Din anmälan är registrerad
1
Samla information
Ta reda på vilka lagar och regler som gäller för försäljningen.
2
Skicka in din anmälan
För ansökan om registrering av livsmedelsverksamhet använder du vår e-tjänst. För ansökan om tillstånd att sälja folköl laddar du ner en blankett, fyller i och skickar in per post.
3
Handläggning pågår
Vår handläggare gör en bedömning om utbudet av livsmedel i din butik är tillräckligt stort för att du ska få tillstånd att sälja folköl. Handläggningstiden kan ta upp till 14 dagar.
4
Din anmälan är registrerad
Du kan börja sälja folköl så snart du har fått bekräftelse på att din anmälan är registrerad.
Därefter ansvarar du för att försäljningen går rätt till och att det finns en plan för egenkontroll.
Observera att du kan förlora rätten till att sälja folköl om reglerna inte följs.
Program för egenkontroll
Alla som säljer folköl ska ta fram ett egenkontrollprogram. Programmet ska bland annat beskriva vilka rutiner som finns för att säkra att försäljningen följer lagen. Folkölsansvariga bör utses vid varje ölförsäljningsställe och noteras i egenkontrollprogrammet. Egenkontroll-programmet visas upp när kommunen gör tillsyn.
Tillsyn och tillsynsavgifter
Kommunen gör tillsyn av försäljningen och för den kommer du att få betala en tillsynsavgift.
Lagen om försäljning av folköl
Det är viktigt att känna till att säljaren ska känna till reglerna som är angivna i Alkohollagen och ansvara för att reglerna efterföljs. Alkohollagen säger bland annat att "den som säljer folköl ska se till att ordning och nykterhet råder på försäljningsstället". Bryter säljaren mot Alkohollagen kan hen dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Folköl får inte säljas
- om kunden inte har fyllt 18 år. I tveksamma fall, be om legitimation.
- när kunden är märkbart påverkad av alkohol eller andra berusningsmedel.
- till den som kan antas lämna ölen vidare (langa) till minderårig.
Hygienisk behandling
Du som har en verksamhet som yrkesmässigt erbjuder hygienisk behandling med stickande eller skärande verktyg som kan innebära risk för blodsmitta eller annan smitta måste först göra en anmälan till kommunen för hygienisk behandling och sedan göra ett program för egenkontroll. Här kan du läsa hur du ska gå tillväga.
När behövs ett tillstånd?
Om du i din verksamhet erbjuder behandlingar till allmänheten där det finns risk för blodsmitta eller annan smitta ska du anmäla det till kommunen innan du startar.
Det kan vara behandlingar som använder:
- skalpeller
- rakknivar, rakblad, rasp, credoblad och liknande verktyg
- akupunkturnålar
- piercingverktyg
- andra stickande eller skärande verktyg
Exempel på stickande/skärande verksamheter som omfattas av anmälningsplikten; barberare, manikyr, pedikyr, akupunktur, fotvård, piercing eller tatuering.
Samma krav gäller dig som besöker kunder i hemmet eller på arbetsplatser. Om du startar verksamheten utan att ha ett tillstånd kan du få betala böter i form av en miljösanktionsavgift.
Ändring av anmälningsplikten
Sedan den 1 juli 2021 omfattar anmälningsplikten även stickande skärande verksamhet där det finns risk för annan smitta än bara blodsmitta. Det innebär att du är anmälningspliktig oavsett om du avser starta en sådan verksamhet eller om du sedan tidigare bedriver en sådan verksamhet.
Om egenkontroll
Du som driver hygienisk verksamhet är enligt lag skyldig att ha god egenkontroll. Det innebär bland annat att det ska finnas skriftliga rutiner för städning, hygien och kemikalieförvaring.
Detta ska en egenkontroll omfatta
Det ska finnas skriftliga rutiner för att din verksamhet hålls i gott skick. Du ska bland annat ha rutiner för:
- Hygien och smittskydd i samband med behandlingar och skötsel av utrustning och instrument.
- Personalens handhygien och arbetskläder.
- Städning med städinstruktioner för lokalerna.
- Tvättning av verksamhetens textilier.
- Information till kunder om eventuella smittrisker och biverkningar.
- Hantering och uppföljning av klagomål.
- Underhåll av lokal, inklusive kontroll av ventilation och vattentemperatur.
- Hantering och förvaring av kemiska produkter, inklusive kosmetiska och hygieniska produkter med förteckning och säkerhetsdatablad för de produkter som används i verksamheten.
- kontroll och utbyte ut produkter som kan medföra risker för människors hälsa eller miljön.
- Hantering och förvaring av olika avfall som uppkommer i verksamheten.
Tillsyn av verksamheten
Kommunens miljöinspektörer utövar operativ tillsyn av de yrkesmässiga hygieniska verksamheter som finns inom Upplands-Bro kommun. Vid ett sådant besök tillkommer en tillsynsavgift.
Så gör du en anmälan
- 1
Samla information
- 2
Skicka in din anmälan
- 3
Handläggning pågår
- 4
När din anmälan är registrerad
1
Samla information
Du behöver känna till lagar, regler och andra krav som ställs på dig. Som verksamhetsägare ska du känna till vilka lagar och regler som gäller. En bra start är att först läsa informationen på Socialstyrelsens webbplats.
2
Skicka in din anmälan
Gör anmälan minst sex veckor innan du startar verksamheten och var noga med följande:
- Fyll i alla administrativa uppgifter.
- Beskriv verksamheten eller förändringen tydligt.
- Bifoga en skalenlig ritning.
- Se till att den som skriver under är behörig, exempelvis firmatecknare eller VD.
- Skriv vem som är kontaktperson.
- Betala anmälningsavgiften.
Bygg- och miljönämnden går igenom din anmälan och kontaktar dig om något behöver kompletteras. När anmälan är komplett startar handläggningen.
3
Handläggning pågår
Din lokal och dess verksamhet kommer att bedömas utifrån de krav som lagar och regler ställer på hygienisk verksamhet. Du behöver göra din anmälan senast sex veckor innan verksamheten ska starta, eller en förändring ska införas. Observera: Om din anmälan inte är komplett kan handläggningen ta längre tid.
4
När din anmälan är registrerad
När anmälan kommer in meddelar vi dig att vi mottagit den och en handläggare tilldelas. Vi kan komma ut på plats för en inspektion om vi tycker att det behövs och kan begära in lite olika underlag för bedömningen. Sist skriver vi ett beslut om att bevilja eller avslå anmälan.
Tillsyn av verksamheten
Kommunens miljöinspektörer utövar operativ tillsyn av de yrkesmässiga hygieniska verksamheter som finns inom Upplands-Bro kommun. Vid ett sådant besök tillkommer en tillsynsavgift.
Kemikalier
Som företagare är det viktigt att du förvarar kemikalier på ett sådant sätt att de inte riskerar att läcka ut och orsaka skador på miljön och på människors hälsa. Här kan du läsa om kemikaliehanteringen i Upplands-Bro.
Kemikalier måste vara tydligt märkta
Flytande kemikalier ska alltid märkas med innehållsförteckning och farosymbol. Dessutom ska säkerhetsdatablad för varje kemikalie förvaras så att alla anställda i verksamheten snabbt kan skaffa sig information. Exempelvis om ett läckage uppstår eller någon kommit i kontakt med ämnet via huden, ögonen eller luftvägarna.
Regeln om säkerhetsdatablad gäller både när kemikalien är oförbrukad och när den har blivit ett avfall.
Om läckage inträffar
- Om läckage av kemikalier uppstår ska kommunens bygg- och miljöavdelning omedelbart kontaktas.
- Spill ska saneras omedelbart. Absorptionsmedel och kärl för uppsamling av använt material ska därför finnas nära tillgängligt.
- Om läckaget når dagvattnet eller kommunalt avlopp, kontakta Brandkåren Attunda.
- Om läckaget når marken ska marken saneras i samråd med bygg-och miljönämnden. En anmälan om efterbehandling av förorenat område eller anläggning behöver upprättas.
Utomhusförvaring av kemikalieprodukter
Kemiska produkter och farligt avfall som lagras utomhus ska förvaras inom regnskyddad invallning. Invallningen får inte vara försedd med tappventil, utan ska tömmas genom pumpning. Kemikalierna ska också placeras så att de är skyddade från påkörning.
Inomhusförvaring av kemikalieprodukter
Inomhus ska kemiska produkter förvaras i utrymmen som saknar avlopp. Alternativt ska behållarna, fat eller cisterner, stå invallade. Befintliga avlopp kan pluggas eller kragas.
Invallning av kemikalieförvaring
En invallning ska rymma den mängd vätska som finns i det största kärlet, plus tio procent av den totala volymen som förvaras inom invallningen. Som alternativ till invallning kan cisterner vara dubbelmantlade.
Ventiler och slangar på tanken ska vara placerade så att eventuellt spill hamnar innanför invallningen eller på spillplåt. Pistolhandtag ska vara inlåsta för att förhindra att obehöriga hanterar tanken. Vid kortare uppställning är det acceptabelt att dubbelmantlade cisterner placeras på asfalt som hårdgjord yta, annars krävs betong.
Kontakta oss
I Upplands-Bro är det bygg- och miljönämnden som ansvarar för tillsyn och kontroll av kemikaliehanteringen inom kommunen. Har du frågor är du välkommen att kontakta bygg- och miljönämnden via kontaktcenter.
Köldmedier
Verksamheter som hanterar köldmedier för att transportera kyla i anläggningar som exempelvis värmepumpar, luftkonditionering, kylskåp och frysar är ansvariga för att rådande bestämmelser följs.
Anmälningsplikt
Planerar du att installera en köldmedieanläggning med minst 14 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) måste du anmäla det till bygg- och miljönämnden. Anmälningsplikten gäller även vid skrotning av en köldmedieanläggning. Installation, service, läckagekontroll och skrotning ska genomföras av ett ackrediterat företag med certifierad personal.
Läckagekontroll
Läckagekontroller ska genomföras baserat på mängden ton koldioxidekvivalenter (CO2e). Om anläggningen har ett läckagevarningssystem förlängs tiden mellan läckagekontrollerna till det dubbla.
Mängd koldioxidekvivalenter | Läckagekontroller |
---|---|
5 ton CO2e eller mer | 1 gång per 12 månader |
50 ton CO2e eller mer | 1 gång per 6 månader |
500 ton CO2e eller mer | 1 gång per 3 månader |
Årsrapport
Enligt den svenska förordningen om flourerande växtgaser (2016:1128) ska verksamhetsutövare skicka in årsrapport till tillsynsmyndigheten om minst 14 ton koldioxidekvivalenter (CO2e) har funnits i anläggningen någon gång under föregående år.
Årsrapporten ska vara inkommen till bygg- och miljönämnden senast 31 mars. I rapporten ska enbart aggregat som omfattas av kravet på återkommande kontroll räknas in.
En årsrapport ska innehålla:
- resultatet av de läckagekontroller som gjorts under kalenderåret
- information om utrustning som skrotats under kalenderåret
- de uppgifter som anges i artikel 6.1 i förordningen om f-gaser
- operatörens organisationsnummer, postadress och faktureringsadress
- adress till och fastighetsbeteckning på den fastighet där utrustningen finns, om utrustningen är stationär
- en förteckning över utrustningen, och i fråga om utrustning på ett fartyg, fartygets namn, signalbokstäver eller liknande.
Miljösanktionsavgift
Den som inte uppfyller lagstiftade krav gällande köldmedier kan åläggas att betala miljösanktionsavgift. Bygg- och miljönämnden har skyldighet att utfärda bland annat följande miljösanktionsavgifter:
- Om årsrapporten kommer in till tillsynsmyndigheten efter 31 mars utdöms en miljösanktionsavgift på 1000 kr.
- Om läckagekontroller inte har utförts enligt föreskrivna krav utdöms en miljösanktionsavgift på 5000 kr.
- Om anmälan inte har gjorts före en nyinstallation eller konvertering av aggregat på 10 kg eller mer utdöms en miljösanktionsavgift på 5000 kr.
- Om kravet på att upprätta och föra register inte har uppfyllts utdöms en miljösanktionsavgift på 2000 kr.
- Om certifieringskraven inte uppfylls utdöms en miljösanktionsavgift på 3000 kr till en fysisk person eller en ideell förening och 10000 kr till en juridisk person som inte är en ideell förening.
Förordningar och vägledning
Livsmedelsverksamhet
Om du köper, tar över eller hyr en lokal där du ska driva en butik eller restaurang, ett gatukök, café eller bageri, en cateringverksamhet eller liknande, måste du först registrera en anmälan till kommunen. Här får du information om vad som krävs och vad du ska göra.
Omklassning av livsmedelsverksamhet 2023
Under år 2023 behöver du som driver en livsmedelsverksamhet eller vattenverk lämna in uppgifter till oss. Vi behöver uppgifterna för att placera din verksamhet i rätt riskklass enligt Livsmedelsverkets nya riskklassningsmodell som börjar gälla från och med 1 januari 2024. Riskklassen styr hur många kontroller av verksamheten som planeras in under en femårsperiod.
När du köper, tar över eller hyr en lokal för livsmedelsverksamhet
Det är mycket du som livsmedelsföretagare ska tänka på när du köper, tar över eller hyr en lokal som ska användas som livsmedelsverksamhet. Företaget ansvarar själv för att regler efterföljs, men kontakta gärna gärna kommunens livsmedelsinspektör om du har frågor om lokalens, tidigare besiktningar eller annat.
När köpet är klart eller du har skrivit på hyresavtalet ska du registrera verksamheten hos kommunen. Det ska göras 1-2 veckor innan ni tänkt starta.
När behövs en registrering?
Om du är en del av livsmedelskedjan och är en kommersiell verksamhet så ska du registrera din verksamhet. Detta gäller även transporter av livsmedel, e-handelsförsäljning eller om du har verksamhet i hemmet. Anmälan ska göras både om du ska öppna en ny eller ta över en befintlig verksamhet.
- Bageri
- Cateringverksamhet
- Dagligvarubutik
- Grossistverksamhet
- Lager
- Restaurang, kafé, servering, gatukök
- Skolkök
Även tillfälliga livsmedelsverksamheter ska registreras, trots att de är enkla och pågår under en begränsad tidsperiod. Samma regler gäller för tillfälliga livsmedelsverksamheter som för permanenta men beroende på omfattning och livsmedelshanteringens risker varierar kraven på den enskilda verksamheten.
Exempelvis:
- Hemtjänst som lagar mat i de hjälpbehövandes hem
- Sälja smörgåsar under idrottsevenemang
- Korvförsäljning från korvvagn
- Tillverkning och försäljning av livsmedel, regelbundet på marknader
- Tillverkning och försäljning av livsmedel, regelbundet för torghandel
Rörliga livsmedelsverksamheter
Rörliga livsmedelsanläggningar, till exempel foodtrucks, ska registreras i den kommun där verksamheten huvudsakligen bedrivs.
Verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter behöver inte anmälas till Upplands-Bro kommun men de ska vara godkända av Livsmedelsverket.
Undantag
När du ska driva tillfällig verksamhet vid ett enstaka evenemang eller marknad, till exempel bakning och försäljning av mat- och kaffebröd, servering av kaffe, saft eller läsk behöver du inte anmäla din livsmedelsverksamhet.
Ska du tillverka eller förpacka animaliska produkter ska du inte anmäla verksamheten till Upplands-Bro kommun utan den godkännas av Livsmedelsverket.
Om registrering
Registrering innebär att verksamheten får starta utan prövning, två veckor efter att anmälan har skickats in. Registrering gäller för de allra flesta typer av livsmedelsverksamheter som restauranger, kaféer, skolkök, butiker, grossistverksamheter, bagerier och konfektyrtillverkning.I Sverige omfattar kravet på registrering även dricksvattenanläggningar och tillverkning av snus.
När du har registrerat din verksamhet kommer miljöenheten att skicka ett beslut om registrering som ett bevis på att ärendet är klart.
Efter att verksamheten har startat kan kommunen och andra myndigheter komma ut och kontrollera att verksamheten följer lagstiftningen.
Så registrerar du din livsmedelsverksamhet
- 1
Samla information
- 2
Skicka in din anmälan
- 3
Handläggning pågår
- 4
När din anmälan är registrerad
1
Samla information
Du behöver många gånger flera tillstånd när du ska starta en livsmedelsverksamhet. Innan du anmäler din verksamhet behöver du först ta reda på om du behöver fler tillstånd:
Några exempel:
- Bygglov – om du ska du bygga om, bygga till eller bygga nytt i din verksamhet.
- Serveringstillstånd alkohol – om du ska du servera alkohol.
- Serveringstillstånd folköl – om du ska du servera folköl.
- Uteservering – om du ha en uteservering behöver du söka tillstånd från polisen och i vissa fall bygglov.
Det är ditt ansvar att se till att alla nödvändiga tillstånd finns. Med checklistan på verksamt.se kan du få fram vilka tillstånd du kan behöva från både kommunen och andra myndigheter.
2
Skicka in din anmälan
Skicka in din anmälan senast två veckor innan du startar din verksamhet. En anmälan om registrering av livsmedelsanläggning debiteras enligt gällande taxa för offentlig kontroll enligt livsmedelslagen (2006:804).
3
Handläggning pågår
När din ansökan har kommit in går vår handläggare igenom ditt ärende och kontaktar dig om något behöver kompletteras. Du får en bekräftelse inom två veckor efter att din anmälan kommit in. Om du inte har fått en bekräftelse på registrering inom två veckor, kontakta då Upplands-Bro kommun.
4
När din anmälan är registrerad
När du får bekräftelsen om att vi har registrerat din ansökan betyder det att du får starta din verksamhet. Från och med nu ansvarar du för att verksamheten följer livsmedelslagstiftningen. Det innebär att din anläggning ska vara lämpligt utformad, inredd och utrustad för din verksamhet och drivas på ett sådant sätt att livsmedlen är säkra och att kunderna får rätt information.
Vad händer om du inte registrerat din verksamhet?
Om du startar en livsmedelsverksamhet utan att ha anmält den för registrering eller utan att ha fått ett godkännande från livsmedelsverket bryter du mot lagen. Detta gäller även en verksamhet som får en ny ägare, plats eller gör en bolagsombildning. Du kan då få betala en sanktionsavgift (böter).
Kommunens livsmedelskontroll
I Upplands-Bro kommun är det Bygg- och miljönämnden som ytterst är ansvarig för livsmedelskontroller. Kommunens livsmedelsinspektörer utför kontroller av samtliga registrerade verksamheter i Upplands-Bro. Olika verksamheter besöks olika mycket beroende på vad de producerar och produktionsstorlek.
När du registrerar en ny verksamhet blir du kontaktad av kommunens livsmedelsinspektörer för en första kontroll. De kommer då bland annat kontrollera att anläggningens lokaler, inredning och utrustning uppfyller lagstiftningens krav.
Om livsmedelskontroller och avgifter
Alla med en registrerad livsmedelsverksamhet betalar en avgift för bygg- och miljönämndens livsmedelskontroller. Det året din verksamhet startar betalar du en timavgift för den kontroll som utförs. Därefter betalar du en årlig avgift vars belopp avgörs beroende på typ av verksamhet.
Om extra livsmedelskontroller behöver utföras på grund av allvarliga brister faktureras en extra avgift för de kontroller som utförs. I avgiften ingår inte bara själva kontrollen på plats utan även för förberedelser, kontrollrapporter och efterarbete såsom att exempelvis begära in olika handlingar och kompletteringar.
Egenkontroll
När du hanterar mat är det viktigt att du och din personal känner till riskerna kring livsmedelshantering. Det är ditt ansvar att genom egenkontroll förebygga så att till exempel inte matförgiftningar inträffar. Olika typer av verksamheter kräver olika rutiner, men det finns grundförutsättningar som gäller för alla. Här är några exempel på områden som kan vara grunden för din verksamhet:
- Livsmedelsinformation: tydlighet, spårbarhet
- Personalens utbildning
- Anläggningens lokaler, utrustning och underhåll
- Varumottagning
- Temperaturövervakning
- Vattenkvalitet
- Rengöring
- Skadedjursbekämpning
- Personlig hygien
Om verksamheten ändras eller upphör
Du behöver meddela Upplands-Bro kommun om du ändrar inriktning, utökar, säljer, byter lokal eller upphör med din livsmedelsverksamhet. Annars blir du fakturerad av Upplands-Bro kommun för kommande års kontrollavgift. Samma sak gäller om ett annat företag tar över verksamheten.
Miljöfarlig verksamhet
Miljöfarlig verksamhet innefattar all användning av mark, byggnader eller anläggningar som ger utsläpp till mark, luft eller vatten och som kan vara skadlig för miljön och för människors hälsa. Här kan du läsa om hur du anmäler eller söker tillstånd för sådan verksamhet.
När behövs en anmälan eller ett tillstånd?
Du som planerar att starta en miljöfarlig verksamhet behöver göra en anmälan till Upplands-Bro kommuns miljöenhet. Det gäller även dig som ska genomföra ändringar av befintlig verksamhet.
- asfaltverk
- bensinstation
- biltvätt
- fordonslackering
- betongfabrik
- kemtvätt
- laboratorium
- mekanisk verkstad
- offsettryckeri
- tak- och fasadtvätt
- tandläkarmottagning
- uppställning av kross- eller sorteringsverk
I färgerna som används vid fordonslackering finns det lösningsmedel som inte ska komma ut i luften. Om du lackerar delar av eller en hel bil ska du göra det i en lackeringsbox. Du ska också ha en ventilationsanläggning.
Om du använder mer än 500 kg organiskt lösningsmedel per år är verksamheten anmälningspliktig. Då ska du anmäla verksamheten till bygg- och miljönämnden. I anmälan ska du beskriva till exempel hur du gör rent sprutor, vilka kemikalier som används och hur du kommer att ta hand om avfallet.
Tillsyn
Bygg- och miljönämnden har tillsyn över miljöfarliga verksamheter. Det innebär att miljöenheten kontrollerar att företaget följer de lagar som finns. Vi ger också information och arbetar förebyggande. För att kontrollera din verkstad gör vi en inspektion på plats. Då tittar vi på hur det ser ut och pratar om era rutiner. Vi tittar också på papper om avfall och cisterner.
Den verksamhet som vi har tillsyn på betalar en tillsynsavgift. Om befogade klagomål inkommer tar miljöenheten ut en timavgift för handläggning av ärendet.
Fordonstvättar räknas som miljöfarlig verksamhet oavsett storlek på tvätten. Lagkraven gäller alla miljöfarliga verksamheter. Du som driver en verksamhet är ansvarig för att din verksamhet följer reglerna.
När är min verksamhet anmälningspliktig?
Om du tvättar fler än 5 000 personbilar eller 1 000 lastbilar per år är din verksamhet anmälningspliktig. Innan du startar ska du anmäla verksamheten till bygg- och miljönämnden. I anmälan ska du beskriva till exempel hur vattnet renas, vilka kemikalier som används och hur du kommer göra med avfallet.
Krav på din verksamhet
Oljeavskiljare behövs för att rena vattnet från fordonstvätten. Ofta behövs fler reningssteg för att vattnet ska bli tillräckligt rent. Det kan till exempel vara sandavskiljare eller reningsverk. Riktvärden för fordonstvätt se Käppalas riktlinjer för fordonstvätt.
Välja rätt kemikalie
Enligt produktvalsprincipen i miljöbalken är du skyldig att välja den kemikalie som är minst skadlig för hälsa eller miljön. Bra kemikalier för fordonstvätt finns på Kemikaliesvepet. Svanenmärkta produkter är också bra val.
Att driva en fordonstvätt
Det är viktigt att du som har en fordonstvätt har rutiner för att hålla koll på följande:
- Förvaring av farligt avfall
Farligt avfall ska förvaras så att det inte kan förorena miljön. För flytande farligt avfall är det extra viktigt att det förvaras så att det inte kan nå avlopp. Det kan exempelvis ställas på uppsamlingstråg eller liknande. Det är också viktigt att obehöriga personer inte kan komma åt avfallet. Avfallet kan därför behöva låsas in om det förvaras utomhus. Om det farliga avfallet förvaras i en invallning utomhus krävs det att man har ett tak, för att förhindra att invallningen blir full av regnvatten. Det är nödvändigt för att förhindra kemikalieläckage. - Transport av farligt avfall
Anlitar du ett företag för transport av farligt avfall? Företag som kör farligt avfall åt andra ska ha tillstånd för detta från Länsstyrelsen. Kontrollera om din transportör har tillstånd.
Transporterar du själv farligt avfall till en återvinningscentral? För att få göra detta krävs en anmälan eller ansökan till Länsstyrelsen. Anmälan gäller i fem år och måste sedan förnyas.
Från och med den 1 november 2020 ska alla yrkesmässiga verksamheter som hanterar eller producerar farligt avfall rapportera in uppgifter om avfallet till ett nytt avfallsregister som Naturvårdsverket kommer tillhandahålla. - Cistern
Cisterner som innehåller spillolja ska besiktigas regelbundet. Hur ofta beror på vilken typ av cistern det är. - Kemikalier
Kemikalier ska förvaras så att de inte riskerar att nå avlopp eller miljön. Ställ kemikalierna på uppsamlingstråg eller liknande. - Tillsyn
Bygg- och miljönämnden har tillsyn över miljöfarliga verksamheter. Det innebär att miljöenheten kontrollerar att verksamheten följer de lagar som finns. Vi ger också information och arbetar förebyggande. För att kontrollera din fordonstvätt gör vi en inspektion på plats. Då tittar vi på hur det ser ut och pratar om era rutiner. Vi tittar också på papper om avfall och cisterner.
Den verksamhet som vi har tillsyn på betalar en tillsynsavgift. Om befogade klagomål inkommer tar miljöenheten ut en timavgift för handläggning av ärendet.
Tandvård räknas som miljöfarlig verksamhet bland annat med tanke på risken för utsläpp av kvicksilver. Kvicksilver är en av de farligaste tungmetallerna och ett hot både mot miljön och mot hälsan. Kvicksilver bryts inte ned utan lagras i mark, vatten och organismer. Hantering av amalgamrester är viktig för att inte sprida kvicksilver till miljön.
Att driva en tandvårdsverksamhet
Du som driver en tandvårdsverksamhet ansvarar för att din verksamhet följer alla lagar och regler på miljöområdet. Lagkraven i miljöbalken gäller alla miljöfarliga verksamheter och där ingår tandvård. Du behöver inte anmäla att du ska starta tandvårdsverksamhet.
- Egenkontroll
För att förebygga olägenheter för människors hälsa och miljön ska din verksamhet ha en egenkontroll. Kravet på egenkontroll innebär att du som verksamhetsutövare ska ha rutiner för att regelbundet kontrollera verksamheten och dess påverkan på miljön och hur ni kan minska påverkan på miljön. - Amalgamavskiljare
Amalgamavskiljare ska finnas installerad vid alla behandlingsstolar och på den vask eller diskho som används för rengöring av amalgamkontaminerad utrustning. Avskiljaren ska tömmas/bytas regelbundet enligt tillverkarens anvisningar. - Kemikaliehantering
Farliga kemiska produkter som kan bytas ut mot mindre farliga produkter ska ersättas med dessa enligt produktvalsprincipen i 2 kap 4 § miljöbalken.
Kemiska produkter ska lagras och hanteras så att det inte finns risk för spridning till avloppet.
Förorenad utrustning som till exempel instrument, sugsil och slangar ska rengöras vid vask som är ansluten till amalgamavskiljare. Utrustningen måste vara helt ren från amalgam innan de diskas i maskin. - Avfallshantering
Farligt avfall är avfall som har egenskaper som är farliga för hälsan och/eller miljön. Tänk på att farligt avfall:
- inte får blandas med varandra eller med annat avfall.
- ska förvaras i täta emballage som inte påverkas av innehållet.
- ska hämtas av transportör med tillstånd från länsstyrelsen.
- ska lagras och hanteras så att det inte finns risk för spridning till avloppet.
Exempel på farligt avfall som kan uppkomma vid en tandvårdsmottagning:
- Utdragna tänder med amalgamfyllningar.
- Fasta rester och slam från behandlingsenhetens avloppssystem.
- Slam, spolvatten, kasserade sugslangar och ledningar som innehåller amalgamrester. - Kvicksilver i avloppsrör
Kvicksilver kan lagras i avloppsrören. Ytterst få tandvårdskliniker har nollutsläpp av kvicksilver. Även kliniker som har haft amalgamavskiljare från start kan ha betydande mängder i stammarna. Avskiljarna fungerar inte alltid optimalt, installationen kan vara bristfällig eller så har man brustit i skötsel och desinfektion. Det innebär att man får utgå från att det finns kvicksilver i alla avloppsrör som varit anslutna till en tandläkarstol eller en diskbänk.
Enligt miljöbalken har både den som driver en tandvårdsmottagning idag och tidigare verksamhetsutövare ansvar för avloppsrör som är förorenade med amalgam och kvicksilver. Även fastighetsägaren kan ha ett visst ansvar för de kvicksilverförorenade avloppsledningarna i huset.
Planerar du att starta en verkstad är det bra att känna till att bilverkstäder räknas som miljöfarlig verksamhet. Det beror på att det finns risk för utsläpp av oljor och kemikalier till mark och vatten.
Lagkraven i miljöbalken gäller alla miljöfarliga verksamheter. Du som ska driva en miljöfarlig verksamhet är ansvarig för att ditt företag följer alla lagar och regler på miljöområdet.
Du behöver inte anmäla att du ska starta bilverkstad. Även om bilverkstäder inte behöver anmälas vill miljöenheten gärna ha en verksamhetens kontaktuppgifter.
Några saker att tänka på inför starten
Det bästa är om verkstaden inte har något avlopp. Ett alternativ för att bli av med vatten från regn och snö är att ha golvrännor som inte är kopplade till avlopp. Då kan vattnet avdunsta och slam och grus kan tas omhand separat. Om det finns avlopp i verkstaden ska vattnet ledas till en oljeavskiljare.
Att driva en bilverkstad
Du som driver en bilverkstad ansvarar för att ditt företag följer alla lagar och regler på miljöområdet. Lagkraven i miljöbalken gäller alla miljöfarliga verksamheter och där ingår bilverkstäder.
Det är viktigt att du som har en bilverkstad har rutiner för att hålla koll på följande:
- Transport av farligt avfall
Transporterar du själv farligt avfall till en återvinningscentral? För att få göra detta krävs en anmälan eller en ansökan till Länsstyrelsen. Anmälan gäller i fem år och måste sedan förnyas. Anmälan kan göras elektroniskt på länsstyrelsens webbplats.
Anlitar du ett företag för transport av farligt avfall? Företag som kör farligt avfall åt andra ska ha tillstånd för detta från Länsstyrelsen. Kontrollera om din transportör har tillstånd.
Från och med den 1 november 2020 ska alla yrkesmässiga verksamheter som hanterar eller producerar farligt avfall rapportera in uppgifter om avfallet till ett nytt avfallsregister som Naturvårdsverket kommer tillhandahålla. - Förvaring av farligt avfall
Flytande farligt avfall ska förvaras så att det inte kan förorena miljön. Det är extra viktigt att flytande farligt avfall förvaras så att det inte kan nå avlopp, vilket man kan förhindra genom att ställa det på uppsamlingstråg eller liknande. Det är också viktigt att obehöriga personer inte kan komma åt avfallet, som därför kan behöva låsas in om det förvaras utomhus. Om avfallet förvaras i en invallning utomhus behövs tak över invallningen. Annars kan invallningen bli full av regnvatten. Då räcker inte invallningen till för att ta hand om kemikalieläckage. - Cistern
Cisterner som innehåller spillolja ska besiktigas regelbundet. Hur ofta beror på vilken typ av cistern det är. - Kemikalier
Enligt produktvalsprincipen i miljöbalken är du skyldig att välja den kemikalie som är minst skadlig för människors hälsa och miljön. Kemikalier ska förvaras så att de inte riskerar att nå avlopp eller miljön. Bilar som riskerar att läcka bör i första hand stå inomhus. Om bilen ska stå ute måste uppsamlingstråg läggas under bilen. - Städning
Verkstadsgolv bör torrstädas genom sopning eller dammsugning. Om verkstadens golv behöver våtskuras bör skurvattnet samlas upp och renas (till exempel sedimenteras) innan det leds till avloppet. Ett alternativ är att vattnet lämnas som farligt avfall.
Mindre miljöfarliga verksamheter
En verksamhet med mindre miljöpåverkan kräver vanligtvis inte tillstånd eller anmälan men miljöbalkens regler gäller även för dessa verksamheter och verksamheterna omfattas av tillsyn. Kontakta miljöenheten för att förvissa dig om att din verksamhet inte behöver tillstånd.
- byggföretag
- små verkstäder
- bilverkstad
Så anmäler du din verksamhet
- 1
Samla information
- 2
Skicka in din anmälan
- 3
Handläggning pågår
- 4
Beslut
1
Samla information
Du är skyldig att känna till de lagar och regler som din verksamhet omfattas av. Vänd dig till Länsstyrelsen eller bygg- och miljönämnden via vårt kontaktcenter om du vill diskutera om din verksamhet behöver ett tillstånd eller om det räcker med en anmälan.
För miljöfarlig verksamhet som inte är anmälningspliktig, oavsett om den är ny eller om det gäller förändring av befintlig verksamhet, önskar bygg- och miljönämnden få information innan verksamheten startar.
2
Skicka in din anmälan
Du ska göra din anmälan minst sex veckor innan verksamheten startar.
- Tänk på att en komplett anmälan går snabbare att handlägga. Var därför noga med följande:
- Fyll i alla administrativa uppgifter.
- Bifoga de bilagor och information som krävs tillsammans med din anmälan
- Se till att den som skriver under är behörig, exempelvis firmatecknare eller VD.
- Skriv vem som är kontaktperson hos er.
Avgifter
Kommunen tar ut en avgift per timme för att handlägga din anmälan.
3
Handläggning pågår
När din ansökan har kommit in går vår handläggare igenom ditt ärende och kontaktar dig om något behöver kompletteras. I enstaka fall kan anmälan behöva kompletteras med en miljökonsekvensbeskrivning. För att länsstyrelsen ska ha möjlighet att lämna synpunkter på en anmälan om miljöfarlig verksamhet skickas varje anmälan på remiss till dem. När ett anmälningsärende är tillräckligt utrett tar bygg- och miljönämnden beslut i ärendet.
Handläggningstid
Gör din anmälan senast sex veckor innan du startar eller förändrar verksamheten.
4
Beslut
Beslutet meddelas i någon av följande former:
- anmälan medför ingen åtgärd
- krav på att skyddsåtgärder genomförs
- förbud att starta verksamheten (avser ny verksamhet) eller att genomföra ändringen (befintlig verksamhet)
Ditt ansvar efter beslut
När beslutet ha