Uppdaterad 25 november 2022
Skriv ut

Tummen upp för feriejobb på höstlovet
– stärker ungas motivation

För första gången har Upplands-Bro kommun erbjudit ungdomar feriejobb under höstlovet. Detta var en pilot där 17 unga, som kämpar med sin skolgång eller saknar arbetslivserfarenhet, erbjöds jobb. Syftet var att testa om höstlovsjobben kunde ge positiva effekter för ungdomars skolgång och välmående.

Två kvinnor

Kungsängenbon Mariama Ceesay och Upplands-Bro kommuns feriesamordnare Pamela Strindstedt

– Arbetsplatserna som tar emot ferieungdomar gör en viktig insats. Många ungdomar har med sig en känsla av misslyckande från skolväsendet och när de blir väl omhändertagna och får känna sig behövda på sitt feriejobb skapar det massa positiva ringar i vattnet. Under höstlovet har de som haft ferieungdomar gjort ett fantastiskt arbete, säger Pamela Strindstedt, feriesamordnare på Upplands-Bro kommun.

Deltagarna var mellan 15 och 18 år och erbjöds bland annat jobb på fritidsverksamheter i kommunens grundskolor där fokus var på läsaktiviteter. Några jobbade på simhallen i Bro, med trädgårdsskötsel i Kvistaberg samt med kommunikation i sociala medier på kultur- och fritidskontoret.

Mariama Ceesay är 18 år och bor i Kungsängen. Under höstlovet fick hon jobb på Brunnaskolans fritidsverksamhet.

– Att få jobba med barn var en riktigt bra upplevelse. Jag lärde dem saker men de lärde också mig mycket. Av dem lärde jag mig att jag ska vara mig själv. Barnen tycke jag var snäll och rolig och ville ha tillbaka mig när jag slutade, säger Mariama Ceesay.

Mariama går sista året i gymnasiet och detta är första gången hon jobbar över lovet.

–Jag har försökt få extrajobb tidigare men det har inte lett till något ordentligt arbete. Nu har jag en erfarenhet till nästa gång jag söker jobb, säger Mariama Ceesay.

Upplands-Bro kommun genomför en översyn av hur kommunen strategiskt ska arbeta med feriejobb för unga.

– Denna pilotinsats gav positiva effekter som jag ser det. Många av ungdomarna jag har pratat med har fått energi och ökad studiemotivation. Nu diskuterar vi om vi ska utöka kommunens arbete med feriejobb till fler perioder under året, säger Pamela Strindstedt.

Är du nöjd med informationen på sidan?