Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Näringslivschefens nätverkande resulterade i anställning av två ukrainska lärare

Under Näringslivsdagen fick Upplands-Bros näringslivschef, Katarina Barter, kontakt med två behöriga lärare från Ukraina som sökte jobb i Sverige.

Två kvinnor

Kateryna Kozoriz och Myroslava-Mariia Rybalko

Kateryna Kozoriz och Myroslava-Mariia Rybalko är två ukrainska medborgare som båda undervisar i engelska, Kateryna undervisar även i franska. Katarina Barter ville gärna hjälpa dessa två ambitiösa lärare och skrev ett inlägg på Linkedin om dem. Ekhammarskolans rektor, Anna Forsman, svarade och efter intervjuer är de nu anställda på skolan.

– Det känns jättebra att ha kunnat anställa dem. Dels kommer Kateryna och Myroslava-Mariia att vara en tillgång till våra nuvarande elever, men det känns även bra att ha lärare som pratar ukrainska om det visar sig att vi ska ta emot elever från Ukraina, säger Anna.

– Att sträcka ut en hand när man vet att alla kan vinna på det, är magiskt när det fungerar, säger Katarina.

Vi träffar Kateryna och Myrsoslava-Mariia på Ekhammarskolan för en pratstund där de båda precis har börjat sina tjänster.

– När jag kom till Sverige blev jag väldigt positivt överraskad över att så många, unga som gamla, kan engelska så bra. Det gör mig glad, då det är ett bevis på att utbildningssystemet fungerar väl, säger Myroslava-Mariia.

– Jag ser fram emot att träffa mina elever nästa vecka och det känns extra fint att vi finns här om det skulle komma elever från Ukraina, säger Kateryna.

Varmt välkomna till Upplands-Bro kommun!

Är du nöjd med informationen på sidan?