Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Här är årets Upplands-Brokonstnärer 2022

En tavla i akryl och en lekfull spegelram i barock stil ledde till vinster i årets vårsalong för Susanne Sjöström och Simon Krümmel. I december ställer de ut i en gemensam vinnarutställning i Konsthallen i Kungsängen.

Kollage: En kvinna vid en tavla, en man med pensel samt en spegelram i guld.

Susanne Sjöström med sin tavla "Mjuka tankar". Till höger Simon Krümmel och hans gyllene spegelram "Dinospeculum".

I februari gick den årliga vårsalongen av stapeln. 36 verk av lokala konstnärer och konsthantverkare valdes och ställdes ut i Konsthallen i Kulturhuset i Kungsängen centrum. Utställningen arrangerades som alltid av Föreningen Konstformer.

Av de 36 verken röstades ett konstverk och ett konsthantverk fram till vinnare. Skaparna bakom verken kommer att visa fler av sina alster i en egen gemensam utställning i Konsthallen i december 2022.

Gyllene spegel årets konsthantverk

Simon Krümmel, till yrket dekormålare och attributmakare, vann årets konsthantverk med sin lekfulla spegelram i guld, gjord med bland annat plastdinosaurier.

– Jag är historieintresserad och tyckte att det var kul att blanda moderna leksaker med en barock ram. Det känns fint att det är utställningsbesökare som har röstat fram vinnarna, det värmer, säger Simon Krümmel.

Målning i akryl årets konstverk

Susanne Sjöström, som ofta målar abstrakta tavlor i akryl, med pensel, lämnade in ett verk som hon skapat med akrylpennor.

– Att rita var så jag började skapa konst när jag var yngre, så det här verket var att gå tillbaka till mina rötter. Jag har aldrig vunnit något tidigare, utom ett kexchoklad en gång, så jag blev jätteglad, säger Susanne Sjöström.

Ungefär 200 personer deltog i den digitala omröstningen under vårsalongen.

– Det är jättekul att vi åter har kunnat ha Konsthallen öppen i år, nu när restriktionerna har släppt, så att folk har kunnat uppleva konsten på riktigt, säger Tina Närefors från föreningen Konstformer, som arrangerar vårsalongen.

Är du nöjd med informationen på sidan?