Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Mammor lärde sig simma under sportlovet

Under sportlovsveckan har en grupp på ca tio mammor fått dagliga simlektioner i Bro simhall. Satsningen är ett samarbete mellan simhallens personal, kommunens fältassistenter och somaliska föreningen. På fredagen avslutades simveckan.

Foto på kvinnor i en bassäng

Simläraren Elin håller simlektion

– Dessa mammor är en grupp som vi från kommunen haft svårt att nå. Med hjälp av somaliska föreningen har vi kunnat komma i kontakt med mammorna och diskutera vilket stöd de behöver. Att lära sig simma var något de lyfte, därför gör vi nu denna satsning, säger Annel Wessels, fältassistent med särskilt ansvar för föräldrakontakt i Upplands-Bro kommun.

Den somaliska föreningen har nattvandrat under 2021 och en god kontakt skapades mellan kommunens fältgrupp och föreningen. Frågan lyftes om att det finns många kvinnor som inte haft möjligheten att lära sig att simma och cykla.

– Att kunna simma och cykla är en självklarhet för de flesta vuxna, men tyvärr inte för alla. Med denna satsning stärker vi kvinnornas självständighet. Dessutom förebygger vi drunkningsolyckor. Hjärt- och lungräddning samt krisberedskap står också på agendan men lite längre fram, säger Annel Wessels.

Simlektionerna har genomförts kvällstid i Bro simhall, efter simhallens ordinarie öppettider, måndag till fredag. Under simlektionerna ställer kommunens fältassistenter upp med barnpassning. I anslutning till simlektionerna har socialtjänsten, Utbildningskontoret, familjecentralen och kvinnojouren, bjuds in att berätta om sina verksamheter. Under våren planeras även en cykelskola.

– Efter den här veckan känner jag mig trygg i vattnet. Om jag bara övar lite mer själv då kommer jag kunna simma. Det har varit roligt att träffa andra mammor och olika instanser, säger Hodan, en av mammorna som deltog.

Är du nöjd med informationen på sidan?