Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

En smurf på crack? Panelsamtal och invigning av konstverket Ping Pong

Det är dags för officiell invigning av verket Ping Pong, som numera pryder entrén till den nya sporthallen i Kungsängen, signerat konstnären Peter Johansson. Invigningen följs av ett panelsamtal om offentlig konst och demokrati söndag den 21 mars. Det blir digitalt och öppet för alla. Välkommen!

Konstverket Ping Pong utanför sporthallen

Ping Pong restes utanför den nya sporthallen i Kungsängen i december 2020. Nu uppmärksammas verket med ett livesänt samtal om offentlig konst och demokrati. Den 21 mars klockan 15:15 i kommunens youtubekanal.

Kärt barn har många namn, brukar man säga. Upplands-Bros senaste tillskott av offentlig konst kallades många saker när valet offentliggjordes av kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott i juni 2020, både i traditionella och sociala medier.

”Ful”, ”akut opolitisk”, en ”McDonalds-leksak” – någon tyckte även att ”en smurf på crack” var en passande beskrivning. Men verket fick också kärlek för sin lekfullhet.

Det korrekta namnet är Ping Pong, skapat av konstnären Peter Johansson. I december 2020 restes det sju meter höga verket i Kungsängen, utanför sporthallen som är anpassad för bordtennis, vilket namnet och utformningen av Ping Pong är en blinkning till.

– Det här verket syns och väcker känslor, det är utmanande. Jag blir glad av det, det finns en barnslig, abstrakt lekfullhet kring konstverket. Andra tycker tvärtom. Konst kommer alltid att debatteras och så ska det vara, annars skulle det bli ett väldigt tråkigt samhälle, säger Mattias Peterson (C), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

– Ping Pong är ett landmärke som sticker ut och markerar vår nya fina sporthall. Det var bland annat därför det blev just Ping Pong som vann tävlingen. Det är fantastiskt att skulpturen fått så mycket uppmärksamhet både i svensk media och utomlands, säger Hannah Rydstedt Nencioni, kultur- och fritidschef.

Livesänt panelsamtal om offentlig konst

Att verket har blivit så omdebatterat sätter fingret på en bredare diskussion om konstens roll i det offentliga rummet. I stället för en traditionell ceremoni på plats så invigs Ping Pong med en invigningsfilm som publiceras senare i veckan i kommunens youtube-kanal.

Kommunen arrangerar även ett livesänt panelsamtal om offentlig konst och demokrati.

I panelen sitter bland andra Rebecka Walan, konstintendent på Stockholms länsmuseum.

– Jag tror att debatten delvis beror på att verket går utanför våra referensramar för vad ett offentligt konstverk är, om man utgår från ”bronsskulpturen på torget”. Även kostnaden har diskuterats och vi är inte så vana att prata om pengar när det gäller konst. Man får tänka på hur länge verket kommer att stå på platsen och hur många som kommer att se det, säger hon.

Konstnären Peter Johansson deltar också i panelsamtalet. Han är själv nöjd med Ping Pong och verkets placering.

– Det blev faktiskt bättre än jag trodde! När man jobbar med något som ska stå utomhus konkurrerar man med natur och arkitektur. Men Ping Pong har verkligen sin plats här. När det gäller debatten så är jag van vid kritik. Jag tycker att de flesta har varit väldigt glada och snälla. Och de som är kritiska får helt enkelt hålla fast i den ståndpunkten, säger han.

Livesändning:

Panelsamtal om offentlig konst och demokrati
OBS! Samtalet livesänds utan fysisk publik och kan endast ses vid just detta tillfälle, så passa på!

Vad: Vi diskuterar frågor som, vad är offentlig konst? Vad skall och kan det vara? Demokratiaspekten – vem har rätt att bestämma över konsten i min närmiljö?

När: Söndag 21 mars klockan 15:15-16:15.

Var: I kommunens youtube-kanal. Här är länk direkt till sändningen Länk till annan webbplats..

Med: I samtalet medverkar konstnären Peter Johansson, politiker, representanter från Kultur Upplands-Bro och Rebecka Walan som är konstintendent på Stockholms läns museum.

Moderator: Li Pamp, konsthistoriker och känd från bland annat Antikrundan i SVT.

Panelsamtal om offentlig konst och demokrati
OBS! Samtalet livesänds utan fysisk publik och kan endast ses vid just detta tillfälle, så passa på!

Vad: Vi diskuterar frågor som, vad är offentlig konst? Vad skall och kan det vara? Demokratiaspekten – vem har rätt att bestämma över konsten i min närmiljö?

När: Söndag 21 mars klockan 15:15-16:15.

Var: I kommunens youtube-kanal. Här är länk direkt till sändningen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Med: I samtalet medverkar konstnären Peter Johansson, politiker, representanter från Kultur Upplands-Bro och Rebecka Walan som är konstintendent på Stockholms läns museum.

Moderator: Li Pamp, konsthistoriker och känd från bland annat Antikrundan i SVT.

Är du nöjd med informationen på sidan?