Uppdaterad 10 april 2024
Skriv ut

Byte av vattenmätare - så vet du om du först behöver byta konsol

Kommunen får just nu en del frågor angående olika reklamblad som erbjuder byte av vattenmätarkonsol, med hänvisning till kommunens "krav på godkänd konsol",

Kommunen samarbetar inte med något specifikt företag gällade byte av konsol och det är heller inte säkert att du behöver byta konsol i din fastighet.

Du som ska få din vattenmätare utbytt i höst har fått ett brev från kommunen om vad som gäller. Brevet är daterat 24-03-12.

Inför byte av vattenmätare är det viktigt att säkerställa att din fastighet har en godkänd vattenmätarkonsol.

Om du har så kallade LK580-ventiler i din fastighet bör du kontakta en rörmokare för att få både ventiler och konsol utbytta. Du behöver även boka avstängning av inkommande vatten vid bytet. Avstängning bokas via kommunens kontaktcenter och är kostnadsfritt.

Om du är osäker på om du behöver byta vattenmätarkonsol, ta ett foto på din vattenmätare och mejla till Kontaktcenter: va.avfall@upplands-bro.se så hjälper vi till att bedöma detta.

Om du redan har en digital vattenmätare kan du bortse från denna information.

Läs mer på sidan som handlar om vattenmätare.

 

Är du nöjd med informationen på sidan?