Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Robban laddar inför finalen

Om bara några dagar ställer sig 47-årige Robban från Upplands-Bro på scenen i riksfinalen av Funkisfestivalen som avgörs på Stockholm Waterfront 29 augusti. Vi har träffat honom inför finalen för en kort intervju.

Bild på Robban

Hur känns det inför finalen?

– Det känns jättebra! Jag känner mig väl förberedd. Under sommaren har jag tränat på låten jag ska framföra, men också fystränat för att komma i så bra form som möjligt.

Låten du sjunger, Livets trädgård av Vikingarna, vad betyder den för dig?

– Den är väldigt viktig för mig. Det är en låt som går rakt in i hjärtat och den har ett budskap som alla kan relatera till. För mig som hade en tuff uppväxt betyder den extra mycket.

Vill du berätta lite mer om det?

– Ja, det fungerade inte så bra i skolan och jag blev jag ofta mobbad. Det var stundtals ett helvete faktiskt. Men i dag mår jag mycket bättre!

Hur gick det till när det vände?

– Musiken förändrade allt! När jag var 14 år fick jag en skiva med Vikingarna och blev förälskad direkt. Jag insåg hur bra jag mådde av att lyssna på musik och sjunga med i låtarna. Numera är jag allätare och lyssnar faktiskt en hel del på klassisk musik. Jag tycker den musiken är fantastisk.

Vad tror du om dina chanser i finalen?

– Jag tror de är bra, jag satsar allt på att vinna! Men det finns flera andra artister som är jätteduktiga så jag ska bara gå in och göra mitt bästa. Jag ser verkligen fram emot finalen, jag älskar att stå på scenen och det är det här jag vill göra i livet!

Följ riksfinalen live

Riksfinalen av Funkisfestivalen är måndagen den 29 augusti kl 18.30 - 21.00 på Stockholm Waterfront. 12 artister deltar i finalen.

Är du nöjd med informationen på sidan?