Uppdaterad 17 november 2023
Skriv ut

17 NOV 2023

Nu finns gratis mensskydd även i Bro simhall

Sedan tidigare finns sex mensskyddsautomater utplacerade på skolor i Bro och Kungsängen. Nu finns en sjunde på plats - i damernas omklädningsrum i Bro simhall. Detta tack vare ett samarbete mellan Upplands-Bro kommun, företaget RedLocker som äger automaterna och Brobon Ida Kjos, jurist, poddare, föreläsare och tidigare elitsimmare.

Ung kvinna på bild bredvid rött skåp

Tidigare elitsimmaren Ida Kjos bredvid den nya tampongautomaten som hon valt att placera i Bro simhall.


- Vi är väldigt glada över att våra kvinnliga gäster får den här servicen. Det borde vara en självklarhet på fler ställen där många unga rör sig, säger Anette Fredriksson, ansvarig för Bro simhall.

Simhallen i Bro är en av få platser i Sverige som får den gratis uppsatt och har fri förbrukning under ett år. Detta genom samarbetet med Ida Kjos och företaget som levererar automaterna.

RedLocker jobbar med att tillgängliggöra fria mensskydd på företag, skolor och idrottsföreningar för att bidra till ett mer inkluderande och jämställt samhälle. I sitt arbete har företaget tagit hjälp av ett antal inspirerande profiler som fått välja var man skulle vilja placera ut en tampongautomat. Ida Kjos från Bro är en av dessa profiler.

- För mig var det självklart att välja Bro simhall. Här har jag tillbringat otaliga timmar på träningar och simtävlingar. Att få bidra med något som bryter stigman och som kan hjälpa kvinnor i en sårbar situation gör mig oerhört stolt och hedrad, säger Ida Kjos.

- Vi strävar efter ett mer inkluderande samhälle, där mens inte är osynlig och begränsande. Vi är väldigt tacksamma över att Ida Kjos har valt Bro simhall. Det här är ytterligare ett steg mot ett mer jämställt samhälle, säger Hannah Rydstedt Nencioni, kultur- och fritidschef.

De sex automaterna som finns uppsatta på andra platser i Upplands-Bro kommun finns på Jensen grundskola, Broskolan, Hagnässkolan, Ekhammarskolan, Upplands-Brogymnasiet och på Kulturskolan.


Är du nöjd med informationen på sidan?