Widar sprider glädje på Norrgården

I år får 450 ungdomar chans att sommarjobba via kommunen. För många är det första jobbet i livet och en värdefull erfarenhet för framtiden. På Norrgårdens vård- och omsorgsboende i Bro är unga ett uppskattat inslag som sätter guldkant på vardagen.

– Här på Norrgården tar vi emot sommarjobbare i flera omgångar, till stor glädje för våra boende. Ungdomarna blir snabbt en del av arbetslaget, de sprider glädje och deltar i sociala aktiviteter med våra boende, berättar Hans Nygren, verksamhetschef.

Många unga har en ganska vag bild av hur det är att sommarjobba på ett äldreboende men upptäcker snart hur roligt och utvecklande det kan vara. För rätt person kan det bli första steget till en karriär inom äldreomsorgen. Widar Backlund är 15 år och arbetar första sommaren på Norrgården. Hans dagar fylls av allt från praktiska köksbestyr till sociala aktiviteter.

– Ofta kanske jag börjar dagen med att plocka undan disk från frukosten. Om det är potatis till lunch kanske jag skalar den eller så torkar jag rent på borden. Vissa dagar tar jag tvätten också! berättar han.

Praktiska och sociala inslag

– Ofta sitter vi och pratar tillsammans. Man får höra lite vad de som bor här brukar göra och vad de har gjort tidigare, när de jobbade och så. Ibland spelar vi tennis. Det är kul att kunna hjälpa till, säger Widar, som möter stor tacksamhet från de boende på avdelningen.

Widar Backlund, feriearbetare, tar en paus i trädgården på Norrgården.

Utöver tennis spelas även bowling och tankemässiga spel på avdelningen. När vädret tillåter kan det bli en promenad i närområdet eller en fika i den fina trädgården.

Som ny på jobbet har varje ungdom en handledare som går igenom dagliga rutiner kring arbete och hygien. Sommarjobbarna tillhör sedan ett arbetslag på någon av boendets avdelningar. Personalen på Norrgården ser redan fram emot att välkomna nya sommarjobbare nästa år.

– Varmt välkommen till äldreomsorgen! Här bidrar du till äldre människors sista goda tid i livet. Det finns jättemycket att göra och jättemycket att lära sig. Är man tillräckligt nyfiken på livet, då ska man jobba på ett äldreboende! säger Hans Nygren. 

Sommarjobbsgaranti

I Upplands-Bro kommun finns en sommarjobbsgaranti. Den innebär att alla folkbokförda ungdomar i kommunen mellan 15–17 år och som söker sommarjobb via kommunen, ska erbjudas ett jobb minst en gång under dessa år. Precis som förra året erbjuds 450 ungdomar ett jobb i år. Arbetstillfällena finns i kommunens verksamheter och hos lokala företag och innebär värdefulla erfarenheter för unga – och en smart möjlighet för arbetsgivare.

Utöver värdefulla erfarenheter för unga är sommarjobben också en viktig förebyggande och trygghetsskapande insats under sommarlovet när skolorna är stängda. Ungdomarna får lön från kommunen och arbetar på vardagar och dagtid. Jobbperioden inleds med ett informationsmöte med viktig information och tips om vad man ska tänka på när man börjar arbeta. Nästa ansökningsperiod för sommarjobb öppnar under vården 2027.

Uppdaterad 20 augusti 2026
Skriv ut
Uppdaterad 20 augusti 2026
Skriv ut