Praktiken visade vägen för Johannes
När Johannes Papadopoulos, 16 år, insåg att gymnasiet inte var rätt väg för honom
kändes framtiden oviss. Nu har han hittat arbetsglädje och fast jobb på maskinverkstaden
Frewito, tack vare kommunens stöd, en arbetsgivare som tror på honom och – inte minst – sin egen starka drivkraft.

Johannes Papadopoulos från Bro har aldrig trivts i skolan. Under högstadiet blev studierna allt svårare och frånvaron allt högre.
– Jag har längtat efter den dag jag får sluta grundskolan och börja jobba. Redan i högstadiet fick jag arbeta på en biltvätt tre dagar i veckan och gå i skolan två dagar. Jag tycker verkligen att man ska gå i skolan, men för mig har det inte fungerat att plugga.
När Johannes och hans familj insåg att gymnasiet inte var ett alternativ tog de kontakt med kommunens KAA. Det står för kommunalt aktivitetsansvar, ett stöd som alla kommuner är skyldiga att erbjuda ungdomar under 20 år som inte studerar på gymnasiet. I Johannes fall innebar det en praktikplats på maskinverkstaden Frewito som ligger i toppmoderna lokaler i Bro. Johannes fick i uppgift att tvätta stora leriga maskiner som måste vara kliniskt rena innan de kan repareras i verkstaden.
– Det blev en fullträff, berättar Fredrik Thorburn, som grundade Frewito för 25 år sedan.
Under åren har Fredrik och hans son Filip Thorburn haft ett nära samarbete med kommunen och tagit emot flera praktikanter i olika roller.
– Vi märkte direkt att Johannes är motiverad, engagerad, tar ansvar, kommer i tid och är väldigt
noggrann, berättar Fredrik Thorburn.
Bara några månader senare ringde Frewito till kommunen med ett glädjande besked: de ville ge
Johannes en fast anställning. Johannes minns tydligt hur det kändes att få veta att hans skulle få anställning.
– Det var helt otroligt, jag kunde inte tro det! Jag trivs så bra här, vi är som en familj och jag känner mig uppskattad varje dag.
Är du företagare och vill ta emot en praktikant?
Genom att ta emot en praktikant kan ditt företag bidra till social hållbarhet och samtidigt få möjlighet att knyta kontakt med framtida medarbetare.