Uppdaterad 03 juli 2025
Skriv ut

Här får unga viktiga erfarenheter inför framtidens jobb

Nästan 500 unga Upplands-Brobor skaffar sig arbetslivserfarenhet genom ett sommarjobb via kommunen i år. I veckan besökte politiker och tjänstepersoner några av arbetsplatserna.

Kollage. En grupp personer på en skolgård. En flicka och en kvinna framför en grönsaksdisk, en ung kvinna framför en grön vägg, optimistjollar

Nora Eyvazi med Kajsa Henriksson, handledare och butikschef på Coop i Kungsängen. Gruppen från kommunen som besökte sommarjobbsplatser bestod av Patrik Larsson, feriesamordnare, Nawal Al Ibrahim (L), Erik Allgren (L), Camilla Jansson (S), Kerstin Molander (M) och Anna Eriksson, tf enhetschef för enheten för vägledning och arbete. Handledare Merna Rihan framför nymålade väggar. Tibble sjöscoutkår är en av föreningarna som tar emot sommarjobbare.

Sommarjobben finns inom kommunens verksamheter, på lokala företag, inom den ideella sektorn samt i föreningslivet i Upplands-Bro. Den här sommaren är det totalt cirka 60 arbetsplatser som tar emot nästan 500 unga uppdelat på tre perioder under sommaren.

I drygt två veckor har första gruppen jobbat när några av arbetsplatserna får besök av en grupp politiker och tjänstepersoner från kommunen.

– Feriearbeten till våra ungdomar är en mycket viktig satsning som vi gör, där de får möjlighet att utvecklas och lära sig inför framtiden, säger Nawal Al Ibrahim (L), kommunalråd och ordförande i gymnasie- och arbetslivsnämnden.

Camilla Jansson (S), oppositionsråd och 2:e vice ordförande i nämnden instämmer.

– Ett sommarjobb är ofta första kontakten med arbetsmarknaden, första erfarenheten att skriva i sitt CV, det är värdefullt att ha med sig senare, säger Camilla Jansson.

Att komma ut och ser hur det går för ungdomarna är positivt, tycker de.

– Vi som fattar beslut måste ju känna till verksamheterna, det är urviktigt att göra sådana här besök, säger Kerstin Molander (M).

"De gör ett jättebra jobb"

Besöket inleds i kafét på Torget 4 i Kungsängen, där bland annat Träffpunkten för seniorer har aktiviteter. Det fortsätter sen vidare till Bergaskolan där två ungdomar har sitt första sommarjobb i fritidsverksamheten. De spelar spel med en grupp barn och ska senare hålla i högläsning inom det lässtärkande projektet Läsa äger. ”Jättebra”, säger fritidsbarnen om att ungdomarna är hos dem.

Utöver sommarjobbare har kommunen även anställt tio handledare som har hand om ungdomarna på några av arbetsplatserna. Handledarna är unga vuxna, som Merna Rihan, 21, som till vardags pluggar juridik på universitetet.

Hon handleder en grupp sommarjobbare som målar om väggar i socialtjänstens lokaler i kommunhuset i Kungsängen.

– De är noggranna och gör ett jättebra jobb, jag är jättestolt över dem, säger hon.

Knappt hälften av de 60 feriearbetsplatserna erbjuds på lokala företag och några finns hos föreningar där sommarjobbarna hjälper till med sommarlovsaktiviteter för barn.

På Coop i Kungsängen är Nora Eyvazi, som börjar gymnasiet till hösten, en av två unga och hon trivs bra.

– Jag packar upp varor och hjälper till i bageriet. Jag har lärt mig att ta ansvar, ställa frågor när jag behöver och göra saker ordentligt, berättar hon.

Rundan avrundades hos Tibble sjöscoutkår där sommarjobbande ungdomar hjälper till i seglarskolan för barn.

Kommunens sommarjobbsgaranti

Kommunen har en sommarjobbsgaranti som innebär att alla unga som ansöker ska erbjudas ett sommarjobb minst en gång under den treårsperiod som de har möjlighet att söka. Garantin har uppfyllts i år. Att en del ungdomar får jobb fler än en gång beror ofta på att vissa jobb kräver särskilda kunskaper, som att kunna spela ett instrument eller kunskap om hästskötsel.