Uppdaterad 28 mars 2024
Skriv ut

Hembygdsforskaren Ulf Björkdahl är årets Upplands-Broare

Utmärkelsen Årets Upplands-Broare 2023 går till hembygdsforskaren Ulf Björkdahl. Han får priset för sitt ihärdiga och engagerade arbete med att kartlägga och tillgängliggöra Upplands-Bros historia. Utmärkelsen delades ut i samband med kommunfullmäktiges möte 27 mars.

– Det började med att jag släktforskade i min egen familj och det ledde sedan vidare till hembygdsforskningen. Det är nyfikenheten som driver mig, säger Ulf Björkdahl.

Ulf har bedrivit sin forskning i tre decennier och givit ut flera böcker. Han är också en flitigt anlitad föreläsare. Just nu håller han på med två böcker om Kungsängens historia.

– Jag tycker inte att den är tillräckligt väl belagd. Jag kommer att avslöja varför Kungsängen kom till på just den här platsen, och även vem som faktiskt grundade orten och ska hedras för det.

Priset Årets Upplands-Broare delas ut årligen och ska gå till en eller flera personer som agerat god förebild för andra. Personen eller personerna som får priset ska bo, arbeta eller på annat sätt vara verksamma i Upplands-Bro den dag nomineringen sker.

Vinnaren får, förutom äran, välja valfritt verk från vårsalongen 2024 i Kungsängens konsthall (3 februari - 23 mars), värt högst 5 000 kr.

Se filmen där Ulf överraskas av kommunfullmäktiges ordförande och där han berättar om sitt arbete med hembygdsforskningen!

Fakta om priset

Utmärkelsen Årets Upplands-Broare delas ut årligen sedan 2006. Sedan 2012 är det allmänheten som nominerar kandidater till priset. Det är kommunfullmäktiges presidium, som består av ordförande, förste vice ordförande och andre vice ordförande, som beslutar vem som ska få utmärkelsen. Årets pris delades ut vid kommunfullmäktiges sammanträde 27 mars.

Motivering

"Ulf Björkdahl är Upplands-Bros historiska ciceron och tar sina lyssnare och läsare med på en spännande resa genom kommunens framväxt. Under flera decennier har Ulf ihärdigt och engagerat kartlagt och tillgängliggjort vårt kulturarv och för det är han värd titeln Årets Upplands-Broare 2023."

Är du nöjd med informationen på sidan?