Flera räddningsinsatser vid Lillsjön – simlärare hyllas för snabbt ingripande

Under förra veckan genomfördes lyckade räddningsinsatser vid Lillsjöbadet i Upplands‑Bro. I fredags fick en person som befunnit sig ute vid flotten ett problem när denne skulle simma tillbaka in mot land. Situationen blev snabbt allvarlig. I förra veckan trillade ett barn från bryggan, men tack vare snabbt ingripande från simlärare slutade händelserna lyckligt.

När situationerna uppmärksammades tvekade inte simlärararna Loay och Isabelle, som omedelbart sprang ut på bryggan och hoppade i vattnet. De kunde snabbt rädda de två personerna vid de olika tillfällena.

– Jag reagerade direkt när jag såg att något inte stämde. Det viktigaste i en sådan situation är att agera snabbt och hålla sig lugn. Jag kände att jag verkligen gjorde skillnad för en annan människas liv, säger Loay.

I förra veckan inträffade en händelse där ett mindre barn trillade från bryggan och inte bottnade och heller inte kunde simma. Simläraren Isabelle reagerade direkt, sprang och dök i och hjälpte barnet.

Jag såg direkt att barnet inte kunde simma så jag gick i direkt. Små sekunder kan göra stor skillnad när någon hamnar i nöd. Det kändes viktigt och fint att få hjälpa till, säger Isabelle med stolthet.

Stark medmänsklighet och professionalism

Räddningsinsatserna lyfts nu fram som ett exempel på civilkurage, handlingskraft och den kompetens som finns bland kommunens medarbetare.

Jag känner stor tacksamhet över att allt gick väl och är djupt imponerad av Loays och Isabelles snabba agerande. Deras insats visar vilken skillnad kompetens, mod och medmänsklighet kan göra i en kritisk situation, säger kommundirektör Ida Texell.

Även kommunstyrelsens ordförande Annika Friberg (M), uttrycker sin uppskattning:

Jag är stolt över den här insatsen och över alla medarbetare som varje dag bidrar till trygghet i vår kommun. Det här är ett fint exempel på ansvarstagande och omtanke om andra, säger kommunstyrelsens ordförande Annika som även passade på att lämna över blommor till kommunens viktiga förebilder, våra viktiga simlärare och livräddare.

Viktiga tips för vattensäkerhet

Händelsen påminner om hur snabbt en situation i vattnet kan förändras. Kommunen vill därför lyfta några viktiga råd:

• Simma aldrig ensam – ha alltid någon i närheten som kan hjälpa till.
  • Känn din egen dagsform – undvik att bada om du är trött eller sjuk.
  • Håll uppsikt över varandra – särskilt vid badplatser med bryggor och flotter.
  • Använd flythjälpmedel vid behov – det kan rädda liv.
  • Tveka inte att larma 112 vid en nödsituation.
  • Gå gärna en kurs i livräddning och första hjälpen.

Ett viktigt budskap

Händelsen vid Lillsjön visar tydligt värdet av kunskap, beredskap och att människor hjälps åt.

Vi hoppas att det här också kan inspirera fler att lära sig livräddning och våga ingripa när det behövs. Att hjälpa varandra är något av det viktigaste vi har, säger Loay.

Trygghet skapas tillsammans – och ibland handlar det om att våga ta steget och agera, avslutar Isabelle.

Uppdaterad 30 juni 2026
Skriv ut
Uppdaterad 30 juni 2026
Skriv ut