Uppdaterad 02 juni 2026
Skriv ut

Förstagångsväljare på gymnasiet mötte partierna inför höstens val

Den 13 september är det val till riksdag, region och kommun och många unga röstar för första gången. På Upplands-Brogymnasiet ordnas flera tillfällen då eleverna får möta partierna och ställa sina frågor.

Ebba, Daniel och Noela besökte "Bokbordet" där partierna gästade Upplands-Brogymnasiet.

Arbetet med att förbereda inför valet pågår redan för fullt i kommunen. Nyligen utbildades till exempel de 240 valarbetarna som ska jobba under förtidsröstningen och på valdagen.
Den 13 september är det dags för Upplands-Broborna att välja vilka politiker som ska representera dem i olika frågor som påverkar samhället och vardagen. Många förstagångsväljare går i gymnasiet och därför ordnar Upplands-Brogymnasiet två tillfällen då eleverna får möta partierna, något de kallar för bokbord.

– Vi tycker att det är viktigt att eleverna, som snart är vuxna, får chansen att prata direkt med politikerna inför att de får rösta för första gången. Eleverna tycker att det är intressant att höra olika perspektiv. Jag tror att det är viktigt för att kunna fatta egna och medvetna beslut, säger Sanna Cedving, arbetslagsledare på samhällspgrogrammet och engagerad i skolans aktiviteter inför valet.

Förutom ytterligare ett bokbord i höst bjuder skolan också in ungdomspartierna från alla riksdagspartier till en debatt där eleverna får bestämma temaområden och ställa frågor till politikerna. Viktiga frågor bland eleverna just nu är bland annat människors lika värde, demokrati, lag och rätt och att minska gängkriminaliteten, berättar Sanna Cedving.

elev upplands-brogymnasiet

– Jag tycker att det är viktigt att rösta och att vi tar vara på demokratin och rösträtten som vi har i Sverige. För mig är det viktigt att alla har det bra, så jag kommer att tänka mycket på det när jag röstar, säger Noela Touma, elev på samhällsvetenskapliga programmet.

elev upplands-brogymnasiet

– Alla har ju möjligheten att rösta om man är arton och även om man inte är jätteinsatt så tycker jag att man ska läsa på om de viktigaste frågorna och rösta, för då har man visat vad man tycker, säger Ebba Lilja, också hon elev på samhällsvetenskapliga programmet.

– Det är vi unga som är framtiden, så det är viktigt att läsa in sig på vad de olika partierna står för. För mig är det viktigt hur våra resurser fördelas, alltså till exempel ekonomi och i utrikespolitiken, säger klasskompisen Daniel Szczupalski.

Debatt, bokbord och röstmottagning

Rapporten ”Svenskarna och Internet – Valspecial 2026” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. visar bland annat att sociala medier formar ungas politiska åsikter mer än tidigare och att förstagångsväljare påverkas av helt andra medievanor än äldre generationer. 00-talister är den generation där det är allra vanligast att ta del av politiskt innehåll via sociala medier.

Enligt Statistiskmyndigheten SCB finns cirka 1665 invånare i åldern 18–21 år i kommunen, varav vissa går på Upplands-Brogymnasiet och får rösta för första gången. Totalt får strax under 25 000 invånare rösta i årets kommunval.

För att underlätta för unga väljare ordnar kommunen röstmottagning på Upplands-Brogymnasiet vid två tillfällen: måndag 31 augusti och onsdag 2 september. Dessutom ordnar skolan två bokbord och en debatt där unga får möta partierna.