Uppdaterad 28 april 2026
Skriv ut

Ny ägare väcker liv i Björknäs gård

Alldeles intill Björknäs camping, på Ådöhalvön, ligger Björknäs gård, med anor från slutet av 1800-talet. Här har nya ägaren Mona Axman just tagit över, efter att ha köpt fastigheten av Upplands-Bro kommun. Hon renoverar nu gården med blicken i backspegeln, på gårdens historia som handelsträdgård.

En kvinnan i vårsol framför en röd trälada.

Mona Axman framför ladan på Björknäs gård.

– Huset är fantastiskt! Jag är mitt i livet och vill göra något nytt. Och här får jag det jag älskar – göra fult till fint, säger Mona Axman.

Att renoveringsbehovet är omfattande skrämmer henne inte.

– Det är bara roligt. Jag har gjort liknande förut – tagit mig an något som är bortglömt och behöver kärlek. Jag är intresserad av historia och tycker det är kul med byggtekniska detaljer. Jag är civilingenjör i grunden, älskar teknik men också piffet i slutet.

Förutom boningshuset finns på gården även en 400 kvadratmeter stor lada, som bär spår från tiden det fanns en handelsträdgård på platsen, ”Björknäs trädgård” står det som inbränd logga i träet.

Mona Axman ser flera möjligheter till framtida verksamheter och kommer att börja med att plocka upp trädgårdsspåret.

– Min bror driver handelsträdgård på Ekerö som jag kommer att sälja utplanteringsväxter från, penséer först och annat när det blir varmare. Här går att göra massor, och jag vill stötta andra kvinnor som vill sälja grejer som kläder, konst eller keramik. Kvinnor, unga som gamla, kom hit så leker vi!

Mona Axman och hennes sambo planerar så småningom att flytta hit. Att bo granne med campingen ser hon fram emot.

– Folk sitter väl här och njuter i sina solstolar, superhärligt.