Årets Upplands-Brokonstnärer 2026 korade
En keramikhäst med mustig rostliknande yta och en fantasifull målning med inspiration från Australien fick flest röster på årets vårsalong i Kungsängens konsthall. Ringvor Hägglöf och Russell Segar är Årets Upplands-Brokonstnärer 2026.

Russell Segar, årets konstnär och Ringvor Hägglöf, årets konsthantverkare med sina verk.
Till årets vårsalong hade 44 bidrag lämnats in. Av dessa valde en jury ut 29 konstverk till utställningen.
Precis som tidigare år är det besökarna av vårsalongen som röstat fram Årets Upplands-Brokonstnär 2026 respektive Årets Upplands-Brokonsthantverkare 2026. Vinnarna får en gemensam utställning i konsthallen till hösten, 26 september-17 oktober.
Årets konsthantverkare
Utmärkelsen Årets Upplands-Brokonsthantverkare 2026 går till Ringvor Hägglöf. När hon blev pensionär gick hon sju år på folkhögskola i Årjäng och utbildade sig i keramik, som hon nu ägnar sig åt på heltid. Hon har tidigare haft egna utställningar i Karlstad på Konstfrämjandet, i Arvika konsthall och i Årjäng, men hoppas nu nå en ännu större publik.
– Jag är väldigt glad över utmärkelsen och hoppas att den ger många nya kontakter. säger Ringvor Hägglöf.
Årets konstnär
Årets Upplands-Brokonstnär 2026 heter Russell Segar. Han är ursprungligen från Australien och började måla för tre år sedan. Akrylmålningen ”Tjakura”, har tydlig inspiration från det forna hemlandet i form av en boomerang, en digeridoo (blåsinstrument) och en ödla.
– Jag har aldrig ställt ut min konst tidigare, men familjen tyckte att jag borde visa upp den, så det här är väldigt oväntat. Och jättekul med utmärkelsen så klart, säger Russell Segar.
För den som ännu inte sett konstverken på vårsalongen så är den öppen till och med 28 mars. Vårsalongen arrangeras av Föreningen Konstformer.
Vårsalongen 2026
Utställningen pågår 7 mars - 28 mars. Omröstningen pågick fram till 22 mars. Årets jury, som valt ut verken till utställningen, har bestått av medarbetare inom kultur och fritid i kommunen, föreningen Konstformer samt förra årets vinnare.