Uppdaterad 12 mars 2026
Skriv ut

Erfarenhetsutbyte och samverkan kring brandsäkerhet

Idag 12 mars 2026, bjöd Upplands-Bro kommun in till dialog med Boverket, Myndigheten för civilt försvar, Brandkåren Attunda och Uppsala Brandförsvar om hur vi tillsammans kan bidra till ett brandsäkrare Sverige genom att tillvarata erfarenheter från den omfattande branden på Sparres väg i Upplands-Bro i somras.

Viktiga frågor som diskuterades var bl a

🔥 Hur fångar dagens byggregler från Boverket och testmetoderna upp de risker som identifierats i denna brand och hur kan vi ta det vidare för nationellt lärande genom t ex vägledningar, allmänna råd eller regelutveckling?

🔥 Byggnaden som uppfyllde kraven i BBR vid uppförandet 2023, hade efter bara tre år förlorat sitt brandskydd. Är regelverket anpassat till moderna byggmetoder och material?

🔥 Kombinationen av balkong och yttervägg var den främsta orsaken till det snabba förloppet, men några krav på tester av dem tillsammans finns inte i dagens byggregler, behöver det utvecklas?

Branden som inträffade i ett flerbostadshus den 25 juli 2025 på Sparres väg i Upplands-Bro avvek kraftigt från förväntat brandförlopp, då branden spred sig på endast 12 minuter till takfot, inom 24 minuter till ytterligare 3 lägenheter och inom 60 minuter till vinden. Byggnaden från 2023 som totalförstördes, omfattade 23 lägenheter på 4 våningar.

Kommunen och Brandkåren Attunda beställde en oberoende utredning av Uppsala brandförsvar direkt efter händelsen, och utredningen visar på allvarliga brister i byggkonstruktion, material och testmetoder, som utan åtgärder riskerar att bidra till fler bränder.

- Att dela erfarenheter och bidra till ökad kunskap för ett brandsäkrare Sverige är prioriterat för oss efter den omfattande branden här i vår kommun. Jag önskar att vi alla tar ansvar tillsammans. Jag tänker ta min del av ansvaret och verka för ett bättre och säkrare samhälle, säger Ida Texell, kommundirektör i Upplands-Bro kommun.