Uppdaterad 16 februari 2026
Skriv ut

Sommarjobb ger ungdomar erfarenheter inför framtiden

I Upplands-Bro kommun finns en sommarjobbsgaranti som innebär att alla ungdomar mellan 15 och 17 år som ansöker ska bli erbjudna sommarjobb minst en gång.

Flicka som sommarjobbar med sin handledare på Coop

Nora Eyvazi med Kajsa Henriksson, handledare och butikschef på Coop i Kungsängen.

Genom nära samverkan mellan kommunen och det lokala näringslivet kommer 450 ungdomar att erbjudas ett feriearbete i år. Jobben finns inom både kommunen och näringslivet, men även inom vissa föreningar. Ansökningsperioden pågår mellan den 16 februari och den 15 mars och intresset brukar vara stort.

En av alla ungdomar som sommarjobbade förra året var Nora Eyvazi. Hon arbetade på Coop i Kungsängen och fick värdefull erfarenhet. Så här sa hon själv då:

– Jag packar upp varor och hjälper till i bageriet. Jag har lärt mig att ta ansvar, ställa frågor när jag behöver och göra saker ordentligt, säger Nora.

Inom de kommunala verksamheterna erbjuds jobb inom flera olika arbetsområden, bland annat utomhusskötsel, barn- och fritidsverksamhet och äldreomsorg. På den privata sidan erbjuds sommarjobb inom bland annat restaurang, butik och service. I föreningslivet kan man arbeta som ledare för sommaraktiviteter med barn och unga.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda meningsfulla sommarjobb till kommunens ungdomar. De får träna på att ta ansvar och utveckla sina styrkor, samtidigt som de tjänar sina egna pengar. Sommarjobbet blir kanske ungdomens första kontakt med arbetslivet och en viktig erfarenhet inför framtiden. Dessutom är sommarjobben en viktig insats för att skapa trygghet och gemenskap i kommunen under sommarlovet, säger Anna Eriksson, chef för kommunens arbetsmarknadsenhet.