Uppdaterad 27 januari 2026
Skriv ut

Hemtjänsten ger omsorg året runt – i alla väder

Med anledning av hemtjänstens dag uppmärksammar vi hemtjänstpersonalens fina arbete för alla Upplands-Brobor som behöver stöd och hjälp hemma. Ett viktigt arbete som bidrar till målsättningen att vara en äldrevänlig kommun.

– Vår fantastiska hemtjänst finns där för alla Upplands-Brobor som behöver individanpassad hjälp i tryggheten av sitt eget hem. Jag vill verkligen hylla alla som utför detta viktiga arbete, varje dag och dygnet runt, säger Tina Teljstedt (KD), ordförande i äldre- och omsorgsnämnden.

Hemtjänst gör det möjligt att bo kvar hemma, med stöd och hjälp för att klara vardagen och den personliga omsorgen. Kunderna får hjälp med allt från måltider, dusch, toalettbesök, påklädning till tvätt, handling, städning och promenader, ett arbete som kräver stort eget engagemang, hjärta och ansvarstagande. Personalen i hemtjänsten kör bil eller cyklar mellan kunderna men utgår alltid från kontoret i Kungsängen eller Bro.

– Jag vill särskilt berömma det starka ansvarstagande som våra medarbetare visar, inte minst när väderförhållandena är som mest utmanande. Genom samarbete, flexibilitet och god planering ser de till att omsorgen når fram och att vardagen fungerar för alla som behöver vårt stöd. Jag vet också att det finns en fin kollegial sammanhållning i arbetsgrupperna. Våra medarbetares engagemang och erfarenheter är också en viktig del i vårt löpande förbättringsarbete, säger Mitra Ghannad, socialchef i Upplands-Bro.

Upplands-Bro kommun är medlem i världshälsoorganisationens (WHO) nätverk för äldrevänliga städer. Det innebär att alla delar av samhället Upplands-Bro ska anpassas och planeras med hänsyn till äldres behov. En viktig del handlar om att värna om äldres vård, omsorg, service och möjlighet till ett självständigt liv.

Utöver hemtjänst i kommunal regi finns flera privata utförare att välja mellan. Hjälp- och larmutryckning på natten utförs dock alltid av den kommunala hemtjänsten. Under 2026 fortsätter arbetet med att utveckla hemtjänsten. Kommunen bjuder med jämna mellanrum in till fikaträffar där hemtjänstkunderna får möjlighet att tycka till och föreslå förbättringar.