Kommunen delar erfarenheter av kriskommunikation
Omvärldsläget är just nu både osäkert och allvarligt. Det ställer höga krav på kommunens ledning och på förmågan att samordna arbetet när flera delar av organisationen behöver agera samtidigt. En tydlig och tillgänglig kommunikation är en avgörande del av krishanteringen.
%20Ida_Texell_beskuren.jpg)
På ett webbinar arrangerat av Criscom, berättar vår kommundirektör Ida Texell, om hur kommunen arbetar med kommunikation som ett strategiskt verktyg i kris. Hon beskrev bland annat hur hon leder ett ”system av system” – där många verksamheter, bolag och aktörer behöver samverka för att lösa situationer som påverkar invånare och samhällsfunktioner.
Ida delade också med sig av erfarenheter från tidigare samhällsstörningar och kriser och om hur vi i Upplands-Bro kommun då kommunicerar med invånare via webb och sociala medier, och hur man samarbetar i krisledningsgruppen.
Hon delade också lärdomar från krisarbetet vid de stora bränderna i Bro Mälarstad och Brunna under sommaren 2025, och gav en utblick mot framtidens utmaningar och möjligheter inom kriskommunikation.
Webbinaret arrangerades av Criscom, som är ett rikstäckande försvarsförbund inom Försvarsutbildarna. Criscom utbildar och övar på uppdrag av Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).