Uppdaterad 15 juli 2025
Skriv ut

Trivsel, gemenskap och god mat – Norrgården visar upp sin fina vardag

Ljusa lokaler, fina miljöer och en varm känsla av gemenskap mötte kommundirektör Ida Texell när hon nyligen besökte vård- och omsorgsboendet Norrgården i Bro.

Medarbetare, kommundirektör och boenderepresentant från Norrgårdens äldreboende

Övre raden från vänster: Lotta Lundberg, medicinskt ansvarig sjuksköterska, Helena Myöhänen, enhetschef, Ranya Idris, undersköterska, Ida Texell, kommundirektör, Marie Ångman, arbetsledare. Nedre raden från vänster: Mirjam Brocknäs, Äldre- och omsorgsavdelningen och Christer Andersson, boenderepresentant

Här bor idag omkring 47 personer, och lika många medarbetare arbetar på boendet. Gemenskapen är stark – alla känner alla, oavsett avdelning.

– Jag blir stolt när jag ser allt våra medarbetare åstadkommer. Här finns ett engagemang och en omtanke som gör stor skillnad för de som bor här. De gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger kommundirektör Ida Texell.

Under besöket fick Ida en guidad tur av Christer Andersson 81 år, som är boenderepresentant på Norrgården. Christer har tidigare arbetat inom både Regeringskansliet och Tullverket och har rest världen över. Nu trivs han med ett lugnare liv på Norrgården.

– Jag känner mig så trygg här. Det är fint att ha någon att prata med, dela boktips med eller bara sitta och prata om livet, säger Christer.
En av hans favoriter är det moderna gymmet. Där tränar Christer två gånger i veckan och helst på träningscykeln.

Även om trivseln står i centrum på Norrgården finns god beredskap för de dagar när det blir värmebölja. Upplands-Bro kommun har handlingsplaner för att säkerställa att de äldre hålls svala vid höga temperaturer. Några av åtgärderna är att det alltid finns kall dryck, vätskeersättning och glass, och ibland används kalla servetter eller ett isande kallt fotbad för att hjälpa de äldre att hålla jämn kroppstemperatur.

En annan viktig del av livet på Norrgården är maten. Christer berättar att han blev glatt överraskad när han såg matsedeln första gången:

– Jag trodde inte mina ögon när jag såg menyn. Maten här är fantastisk! En av mina favoriter är bruna bönor med fläsk och det är mycket populärt även bland övriga herrar och damer här, säger han med ett leende.

Norrgården präglas dessutom av stor mångfald – personalen talar tillsammans fler än tolv språk, allt från finska till thailändska. Men framför allt är det stämningen som gör Norrgården till en plats där både boende och personal trivs.

– Besök som detta påminner mig om hur viktigt vårt arbete är och hur mycket hjärta det finns i vår verksamhet. Jag känner en enorm tacksamhet över att få arbeta tillsammans med er, avslutar Ida.