Uppdaterad 09 maj 2025
Skriv ut

Lokal livsmedelsproduktion i fokus på näringslivsträff

Upplands-Bro kommun uppmärksammar den nationella landsbygdsveckan med en näringslivsträff med tydligt fokus: att lyfta den lokala innovationskraften inom lantbruk, hållbar matproduktion och självförsörjning.

Gruppbild på talare vid näringslivsfrukost på Öråkers Gård

Fr.vä: Daniel Riesterer, LRF, Nawal Al-Ibrahim (L), Linda Fidjeland samt Torbjörn Öckerman, Jädra Prästgård, Emil Almberg, Visit Upplands-Bro/Företagarna, Farhad Keshavarzian, Nilliv, Mia Lundqvist, Leader Mälardalen, Therese Ekerholm (C), Beatrice Porshage, näringslivschef, Upplands-Bro kommun

Upplands-Bro kommun uppmärksammar den nationella landsbygdsveckan med en näringslivsträff med tydligt fokus: att lyfta den lokala innovationskraften inom lantbruk, hållbar matproduktion och självförsörjning.

Landsbygdsveckan är ett nationellt initiativ för att sätta fokus på utvecklingen av Sveriges landsbygder. På torsdagen bjöd Upplands-Bro kommun tillsammans med Visit Upplands-Bro in till en frukost på ladan, Öråkers gård, för lokala matproducenter, politiker och tjänstepersoner inom kommunen. Besökarna fick provsmaka närproducerad mat.

– Vi är en landsbygdskommun och därför är det viktigt att vi lyfter våra fantastiska matproducenter. Det visar också vilken enorm bredd på företagare vi har i kommunen vilket vi är väldigt stolta över, säger Beatrice Porshage, näringslivschef i Upplands-Bro kommun.

Therese Ekerholm, ordförande och tf gruppledare för Centerpartiet, betonade att den lokala livsmedelsproduktionen är avgörande för att skapa trygghet, hållbarhet och nationell beredskap:

– Upplands-Bro kommuns utmärkta förutsättningar för att producera mat och vårt läge nära Stockholm utgör en betydelsefull del i denna viktiga samhällsfunktion.

Farhad Keshavarzian från Nilliv som producerar microgrönt – små näringsrika bladgrönsaker – var en av dem som talade under lunchen. Bladgrönsakerna odlas med hjälp av hydroponik, vilket innebär att rötterna får näring direkt från vattenlösningar.

– Jag har bott 15 år i Sverige, hela tiden här i Upplands-Bro. Jag är tacksam för det stora stöd jag har fått från kommunen och Företagarna kring vad jag bör tänka på som småföretagare och hur jag kan nå ut med mina produkter, säger Farhad Keshavarzian

Emil Almberg representerade Visit Upplands-Bro och Företagarna på lunchen:

– Vi är stolta över det engagemang och den innovationskraft som finns i Upplands-Bro. Genom samarbeten mellan Företagarna, kommunen och näringslivet kan vi skapa bättre förutsättningar, synlighet och långsiktig lönsamhet för den lokala maten – från jord till bord.