Uppdaterad 28 april 2025
Skriv ut

Socialtjänsten anpassas för framtida behov av effektivitet och transparens

Vårt välfärdssystem är beroende av en väl fungerade och hållbar socialtjänst för att tillgodose invånarnas olika behov. Synergier behöver skapas och resurserna optimeras så att de räcker till för alla.

En man och en kvinna.

Peter Wissing (M), ordförande i socialnämnden och Mitra Ghannad, socialchef.

– I Upplands-Bro kommun har behovet av sociala insatser från socialtjänsten ökat de senaste åren till följd av förändringar i samhället. Ökade insatser är kostnadsdrivande och förändrade och ökade behov kräver såväl anpassning som effektivisering för att socialtjänsten fortsatt ska kunna leverera samma höga kvalitet på tjänsterna och det tar vi nu ansvar för, säger Peter Wissing (M), ordförande i socialnämnden.

För att möta dessa samhällsförändringar och säkerställa att verksamheten kan leverera en högkvalitativ socialtjänst, har en omfattande genomlysning genomförts av hela socialkontoret. Genomlysningen genomfördes för att få en tydlig bild av verksamhetens styrkor och svagheter och vad som orsakat det ekonomiska underskottet i verksamheten.

Arbetet omfattade en detaljerad analys av ekonomi, arbetsprocesser och resursanvändning. Ett nytt verksamhetssystem har införts liksom förberedelser för den nya socialtjänstlagen som träder i kraft den 1 juli 2025.

– Efter genomlysningen har vi tagit fram en omfattande lista med åtgärder för att förbättra både ekonomin och kvaliteten i våra beslut. Genom att nu implementera dessa åtgärder strävar vi efter en effektiv och transparent verksamhet som bättre kan möta medborgarnas behov, säger Mitra Ghannad, socialchef.

Implementeringen av åtgärdslistan har redan haft en positiv effekt på kommunens ekonomi och beslutsfattande och bidragit till en tryggare arbetsmiljö för medarbetarna samt flera positiva effekter för medborgarna; förbättrad service, ökad tillgänglighet och högre kvalitet på insatserna.