Bättre tillsammans – kommunens eget seniorband spelade in nyskriven låt i Avicii-studion
I fredags var det dags för releasemingel i Kungsängen för den nya låten ”Bättre tillsammans”, skapad i ett kreativt samarbete mellan bandet "The glad people" och kommunens förebyggande verksamhet.
%20(2)%20the%20glad%20people.jpg)
Medlemmarna i The Glad People: Raymond Svensson, gitarrist, Ashot Baghadasarov (gästartist piano och sång), Inger Johansson, Barbro Medeby, Rodolfo Enrique Farías Borques och Eddy Malm på sång, och på främre raden violinisterna Rune Olsson och Elisabet Österdahl. Björn Smedberg, sång och gitarr saknades vid fototillfället.
Förebyggande enheten har en musikgrupp som brukar ses på Träffpunkten för 65+ i Kungsängen. Nu har gänget i bandet, som kallar sig ”The Glad people” skapat och spelat in en låt tillsammans. Massor av glada gäster samlades i fredags på Café 4:an för att fira att den nya låten, som delvis spelades in i Avicii-studion vid Sergels torg, nu finns tillgänglig på alla de stora streamingtjänsterna.
– Vi har skapat väldigt mycket gemenskap och glädje tillsammans genom musiken i det här projektet. Det har varit en resa att lära känna och utveckla låten. En del av bandet hade inte spelat eller sjungit på många år och någon inte alls, så det är fantastiskt hur bra det blev, berättar Anne Morgan Martin, på den förebyggande enheten för äldre och samordnare för Upplands-Bro kommuns satsning på att vara en äldrevänlig kommun.
– Den här låten beskriver verkligen precis hur det är, att allt blir bättre när man är tillsammans! säger Eddy Malm, sångare och medlem i bandet.
Gemenskap genom kreativitet
Äventyret började med att Anne, som även är låtskrivare och musikproducent, föreslog att bandet skulle spela in en egen låt tillsammans. Hon presenterade ett musikarrangemang och en text för bandet och sedan började kreativiteten att flöda. De skrev om texten, en del av refrängen blev på spanska och de började lägga gitarriff, fiolharmoni, pianoslinga.
Sedan var det dags att förbereda för studioinspelningarna. För att underlätta resvägen för bandet plockades studioutrustningen först hem till Kungsängen och två dagars intensiva inspelningar. Därefter fortsatte de sista inspelningarna i Avicii-studion inne på Sergels torg, en studio i världsklass där alla artisten Aviciis originalinstrument finns.
– Pianoslingan i låten har vår gästartist Ashot lagt på Aviciis originalkeyboard. Och gitarriffet och solot har Raymond lagt på plats i studion. De hade inte hunnit spela ihop sig innan men när jag hörde vad de gjorde enskilt kände jag att det här kommer låta superfint ihop, säger Anne.

Det var i samband med en flytt från hus till lägenhet som bandmedlemmen och gitarristen Raymond Svensson hittade sin gamla gitarr och förstärkare och började spela igen.
– Tur jag sparade grejerna för det här var jättekul! säger han.
Åldrarna bland de medverkande spänner från Rune Olsson, violinist och 93 år till pianisten och gästartisten Ashot Baghadasarov, 15 år, på piano och sång från Upplands-Brobo och elev på Adolf Fredriks musikskola. Han träffade Anne i samband med en praktik i kommunen och visade sig vara en mycket talangfull musiker.
– Det har varit jätteroligt att vara med och spela och lära känna bandet, säger Ashot.

Anne Morgan Martin, Upplands-Bro kommuns egen låtskrivare och producent tillsammans med bandet The Glad People.
En äldrevänlig kommun
Upplands-Bro kommun är sedan 2023 medlem i världshälsoorganisationen WHO:s, nätverk för äldrevänliga städer och kommuner världen över. Utvecklingen av äldrevänliga verksamheter och tjänster gynnar inte bara äldre utan alla invånare i samhället här är förebyggande enhetens aktiviteter och träffpunkter en viktig del.
Låten "Bättre tillsammans" finns att streama på de olika streamingtjänsterna. Nu hoppas många i bandet och deras fans på mer kreativt skapande framöver. Med lite tur blir det kanske en ny releasefest redan nästa år.
Röster från bandet om låtskapandet:
Den här låten beskriver verkligen precis hur det är, att allt blir bättre när man är tillsammans!
Det har varit jätteroligt att sjunga - tack för den här möjligheten!
Vi lär oss mycket och musiken stärker oss och gör oss hela som människor och jag tror att det håller oss yngre också!
Fantastiskt för mig som aldrig har varit med om det här förut. Jag är jätteglad!
Vi lutar oss tillbaka och himlen fångar en stjärna
luften är klar och vi är vid Mälarens Pärla
Vi andas här i en atmosfär, ensam är inte stark vi kan det här
Bättre tillsammans, är ni med på det? Såklart vi é!
Bättre tillsammans, är ni med på det? Såklart vi é
Tror du att jag kan inse vad jag har att ge?
Dansa dansa med oss kom och va me.
Vi andas här i en atmosfär, ensam är inte stark vi kan det här
Mejor juntos, estan con nosotros claro que si
Mejor juntos, estan con nosotros claro que si
Dansa dansa med oss kom och va me
Dansa dansa med oss kom och va me
Bättre tillsammans, estan con nostros claro que si
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11