Årets Upplands-Brokonstnärer 2025 korade
En abstrakt akrylmålning och en stor vallmo i tovad teknik fick flest röster på årets vårsalong i Kungsängens konsthall. Daniel Grandin Helling och Outi Goudolas är Årets Upplands-Brokonstnärer 2025.

Outi Goudolas, årets konsthantverkare och Daniel Grandin Helling, årets konstnär fram sina verk.
Till årets vårsalong, den tionde i raden, hade 40 bidrag lämnats in. Av dessa valde en jury ut 30 konstverk till utställningen.
Precis som tidigare år är det besökarna av vårsalongen som röstar fram Årets Upplands-Brokonstnär 2025 respektive Årets Upplands-Brokonsthantverkare 2025. Röstningen skedde digitalt. Vinnarna får en gemensam utställning i konsthallen 26 april till 11 maj.
Årets konsthantverkare
Utmärkelsen Årets Upplands-Brokonsthantverkare 2025 går till Outi Goudolas. Hon har deltagit i Vårsalongen många gånger och är också van att ta emot besökare till sin ateljé under Konstrundan. Hon arbetar i textil tovad teknik. Det blir oftast konst men ibland också bruksföremål som väskor och smycken.
– Det känns absolut bra att vinna! Jag har deltagit många år men det är kul att prova på att vara vinnare, säger Outi Goudolas.
Årets konstnär
Daniel Grandin Helling heter Årets Upplands-Brokonstnär 2025. Hans akrylmålning ”Think outside the box”, vann publikens hjärta.
– Detta är enormt konstigt! Jag började ju måla för typ två år sen, jag är ganska ny på det här. Jag gick på en målarkurs och sen fastnade jag för det här. Jag trodde verkligen inte att jag skulle vinna, jag har ju sett de andra deltagarna och det är ju jättebra grejer!
För den som ännu inte sett konstverken på vårsalongen så är den öppen till och med 5 april. Vårsalongen arrangeras av Föreningen Konstformer.
Vårsalongen 2025
Utställningen pågår 8 mars - 5 april. Omröstningen pågick fram till 27 mars. Årets jury, som valt ut verken till utställningen, har bestått av medarbetare på kommunens kultur- och fritidskontor, föreningen Konstformer samt förra årets vinnare.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11