Uppdaterad 26 februari 2025
Skriv ut

Teknikcoachen hjälper dig som är 65+

Kommunens egen teknikcoach Fredrik hjälper Upplands-Brobor över 65 år med den digitala tekniken i hemmet. Det finns också kurser för teknik-nyfikna seniorer.

Den nya smarta tekniken öppnar upp många nya möjligheter som kan underlätta vardagen. Utvecklingen går i en rasande fart och det kan vara stressigt att hänga med, välja rätt lösning och komma igång på egen hand. Fredrik Larsson, kommunens egen teknikcoach, hjälper gärna till.

Fredrik Larsson, teknikcoach.

Från installation till användning

– De kallar mig teknik-Fredrik. Jag kommer hem och installerar eller fixar så att allt fungerar. Det kan vara wifi, skrivare, tv-tjänster, mobiltelefonen, surfplattan eller bank-ID. Tillsammans går vi igenom och ser till så att det fungerar och känns bra, säger Fredrik Larsson.

Han håller även i kommunens mobilkurser och mobil-café för seniorer som vill lära sig mer om smart teknik, fiffiga appar och säkerhet på nätet. Via kommunens teknikbibliotek finns det möjlighet att låna hem och testa ny teknik utan kostnad, något som många uppskattar.

– Många lånar till exempel smarta klockor, lampor och skärmar eller högtalare som går att prata med. Det kan vara praktiskt att bara kunna säga vilket recept man vill ha upp på skärmen, vilken musik som ska spelas upp eller få svar om hur vädret ska bli, säger Fredrik.

Han tycker att arbetet som teknikcoach är givande och känner sig behövd varje dag.

– Jag möter en stor tacksamhet hos de jag träffar. Det kan kännas krångligt med ny teknik i början men vågar man bara testa och klicka runt brukar de flesta tycka att det blir roligt och kan underlätta en del i vardagen. Och blir det problem kan jag visa och förklara lite mer.

Äldrevänlig kommun

Sommaren 2023 blev UpplandsBro kommun medlem i världshälsoorganisationens (WHO) nätverk för äldrevänliga städer. Att vara en äldrevänlig kommun innebär att alla delar av samhället ska ta hänsyn till äldres behov. Teknikcoachning och teknikutbildning för seniorer är en del av kommunens förebyggande verksamhet för äldre.