Uppdaterad 25 februari 2025
Skriv ut

Q-rew – nytt HBTQI-häng för unga

Q-rew är träffarna för unga 13–19 år som funderar kring eller som identifierar sig som HBTQI+. Här träffas unga i en trygg miljö och hittar på roliga aktiviteter tillsammans.

Projektledarna bakom C-rew i Upplands-Bro, träffar för unga 13–19 år som funderar kring HBTQI+.

Stefan Moberg och Felicia Rydin, projektledare för Q-rew och Sofia Stjernfelt, en av fritidsledarna på träffarna med Q-rew.

– Q-rew är en ny mötesplats där hbtqi+ är norm och där alla är med och formar verksamheten. Här ifrågasätter vi ingens identitet och du behöver inte vara öppet hbtqi+
för att delta. Om du vill får du gärna ta med en kompis, säger Felicia Rydin, kulturproducent på UpplandsBro kommun.

Under träffarna kan unga välja att pyssla, spela spel, fika eller bara hänga och dela tankar och frågor kring hbtqi+. Ledarna på plats har alla erfarenhet av hbtqicommunityn och ser till att skapa en trygg och positiv stämning.

– Det är jätteroligt att vara igång! Jag vet hur mycket de här träffarna hade betytt för mig men det fanns inte när jag växte upp. Här kan unga som har landat i eller som fortfarande funderar över sin identitet mötas och dela erfaranheter, säger Sofia Stjernfelt, gruppledare med tidigare erfarenhet från en liknande verksamhet i Mölndal.

Välkommen till Q-rew!

Q-rew träffas en gång i veckan, varannan vecka i Bro och varannan vecka i Kungsängen. Att delta på träffarna är gratis. Vill du veta mer om hur du kan delta, mejla till: q-rew@upplands-bro.se så får du svar.