Uppdaterad 24 februari 2025
Skriv ut

Filippa och Albin vann delfinalen i Funkisfestivalen

I fredags avgjordes vilka som tävlar vidare för Upplands-Bro i årets Funkisfestival. Det vinnande bidraget blev Albin Johansen och Filippa Åkerman med låten ”Heroes are calling”. Artisten Tusse invigde festivalen.

Årets Funkisfestival i Upplands-Bro blev en kväll fylld av glädje, musik och gemenskap. Kulturskolan Upplands-Bro bidrog med liveband bestående av elever och lärare, vilket skapade en fin inramning. Till slut stod det klart det blir Albin Johansen och Filippa Åkerman med låten ”Heroes are calling” som går vidare till seminifinalen i april.

– Det känns fantastiskt! Det här är min tredje vinst i Upplands-Bro – ett äkta hattrick! säger Albin Johansen från Kungsängen.

Filippa Åkerman, från Kungsängen, tävlade också för tredje gången och var glad för vinsten.
– Jag känner mig pirrig! Det var häftigt att vinna, jag blev så glad! säger hon.

Vad var roligast med att vara med i festivalen?

– Att få sjunga och tävla tillsammans med mina kompisar, säger Albin.

– Att få dansa och sjunga. Det är verkligen min grej, säger Filippa.

Deltagare i Funkisfestivalen i Upplands-Bro 2025

Många glada deltagare i årets Funkisfestival i Upplands-Bro, som gästades av artisten Tusse.

Det vinnande bidraget "Heroes Are Calling" är en låt fylld av energi, mod och hopp som handlar om att vi alla har en inre hjälte och att vi, genom gemenskap och styrka, kan övervinna hinder. Med sin kraftfulla melodi och sitt inspirerande budskap berörde låten både publik och jury. Det berättar Helena Karlsson, kulturproducent på kultur- och fritidskontoret i Upplands-Bro kommun.

Helena Karlsson.

– Att få vara en del av Funkisfestivalen är en otrolig glädje och en stor ära. Att se deltagarna växa och glänsa på scenen och uppleva den glädje och stolthet som festivalen skapar är ovärderligt. Funkisfestivalen är så mycket mer än en tävling – det är en plattform för gemenskap, utveckling och ren kärlek till musik och scenkonst. Varje skratt, varje applåd och varje stolt blick från deltagarna gör allt värt det, säger hon.

Vad händer nu?

– Nu laddar vi om för nästa stora steg – semifinalerna på Nalen i Stockholm den 1 och 2 april. Träningen är i full gång, och vi finslipar allt för att ge vårt bästa. Om vi tar oss vidare därifrån väntar den stora finalen på Waterfront, där vi har siktet inställt på att ta hem segern till Upplands-Bro!

Artisten Tusse invigde Funkisfestivalen I Upplands-Bro 2025.

Artisten Tusse.

Artisten Tusse invigde festivalen.

– Det var superhärligt! Proffsigt och hjärtligt. En kväll full av glädje, energi och fantastiska framträdanden! säger han.

Funkisfestivalen är Sveriges största melodifestival för alla som är över 15 år med intellektuell funktionsnedsättning inom LSS.

Albin och Filippa tävlar i semifinalerna på Nalen i Stockholm den 1 och 2 april.