Kommunens och polisens arbete med anledning av explosioner i Bro
För andra gången denna vecka inträffade en explosion i Bro natten mot onsdagen. Kommunen stärker närvaron och erbjuder stöd genom personal som rör sig i närområdet samt i skolor och andra verksamheter.

– Det är ett allvarligt läge i hela landet kopplat till den organiserade brottligheten och det har drabbat vår kommun hårt den här veckan med två explosioner i Bro. Vi agerar kraftfullt med ökad synlighet Bro, dels med vår egen personal, dels stärker vi samarbetet med fastighetsägare i Bro och med lokala företag, vi genomför även riktade insatser och har lagt en långsiktig plan säger Ida Texell, kommundirektör, hon fortsätter:
– Vi har tät dialog i samverkan med andra kommuner i Stockholms län och flera myndigheter, framför allt Polismyndigheten. I våra verksamheter jobbar vi brett för att ge stöd och fånga upp eventuell oro, både bland invånare och i personalen. Vi vet att detta skapar oro och bjuder också in våra invånare till ett öppet möte i Bro där det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor. Vi har också bjudit in näringslivet till ett informationsmöte om hur vi arbetar.
Samtliga medarbetare är viktiga i vårt arbete och de informeras löpande för att kunna vara bra och trygga företrädare. Jag vill tacka alla mina kollegor för bra samarbete och fina insatser, säger hon.
Öppet informationsmöte för allmänheten
Kommunen bjuder in allmänheten till information och dialog i Bro med anledning av de två explosioner som skett i veckan. Här får du möjlighet att träffa vice ordförande för kommunstyrelsen, representanter för kommunledningen och polisen och kan ställa dina frågor om lägesbilden, vilka åtgärder som vidtas och vem som gör vad. TID: Onsdagen den 29 januari kl. 18.00-19.00 PLATS: Florasalen, Blomstervägen 9, Bro Varmt välkommen
Digitalt informationsmöte för näringslivet
Kommunen bjuder in näringslivet till information och dialog med anledning av de händelser som skett de senaste dagarna i Bro. Här får du möjlighet att träffa kommunstyrelsens ordförande, kommundirektör och polis för att ställa dina frågor om lägesbilden, vilka åtgärder som vidtas och vem som gör vad. Vi lyssnar och för samtal om hur vi kan samarbeta framåt. TID: Torsdag den 30 januari kl. 18.00-19.00 PLATS: Digitalt möte via Teams. Varmt välkommen
Frågor och svar
Vad är det som har hänt?
Två explosioner har detonerat i Bro denna vecka, natten mot måndagen 27/1 och natten mot onsdagen 29/1. Händelserna har skett i anslutning till flerbostadshus vid två adresser i samma området i Bro. En person skadades lindrigt vid första tillfället, ingen person skadades vid andra tillfället.
Utöver de boende på adresserna så har många grannar hört smällarna och många uttrycker oro.
Varför händer detta?
Det pågår konflikter mellan organiserade kriminella nätverk och sedan årsskiftet har det skett ett trettiotal explosioner runt om i landet, flera av dem i olika delar av Storstockholm. Mer information finns hos polisen.
Vad gör kommunen?
Kommunen har ett brett samhällsuppdrag och vid brottslighet och hot initierar kommunen samarbete med olika aktörer. Kommunen har en tät dialog och samverkar med polisen, bostadsbolag, näringsliv och civilsamhället. Kommunens fältgrupp fanns under natten mot onsdag på plats vid den drabbade adressen i Bro. Fältgruppen kommer att ha utökade tider under resten av veckan och finnas på plats i området i Bro. De arbetar trygghetsskapande och finns tillgängliga för invånare som vill prata eller har frågor
Även kommunens väktare kommer att ha utökade tider och finnas i närområdet under nätterna de närmsta dagarna.
Personal i kommunens skolor och förskolor är förberedda att fånga upp frågor och eventuell oro bland barn och elever. Elevhälsoteamen med psykologer finns redo och erbjuder samtal och stöd vid behov.
Kultur- och fritidsverksamheter för unga är öppna och igång som vanligt.
Vad gör polisen?
Polisen har det brottsbekämpande uppdraget och arbetar för att minska brottsligheten och öka människors trygghet. Polisen har stärkt sin närvaro i Bro den senaste veckan. En misstänkt greps kort efter explosionen på onsdagsnatten, det finns även en misstänkt anhållen misstänkt för måndagens explosion.
Jag är förälder och orolig, vart kan jag vända mig?
Kommunen erbjuder stöd i föräldraskapet, både enskilt och i grupp. Du kan kontakta Föräldrastödet för samtal på telefon: 08-410 792 05 Länk till annan webbplats..
Jag är förälder och får frågor om händelserna från mitt barn, vad ska jag tänka på?
Mer information
Podd: Rekrytering av unga till kriminella gäng
Hur pratar man med sina barn utan att befästa oro och vilka appar är de vanligaste som även kriminell använder? Det och mycket mer berättar familjebehandlare Frida Rindefors och fältassistenten Dilan Baban om.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?