Uppdaterad 29 januari 2025
Skriv ut

Vi lyfter våra vardagshjältar i hemtjänsten

Idag – på hemtjänstens dag – uppmärksammar vi våra hemtjänstkollegors viktiga arbete för alla Upplands-Brobor som behöver stöd och hjälp hemma. Just nu pågår även ett utvecklingsarbete för att lyfta kvaliteten i hemtjänsten, för såväl brukare som personal.

Hemtjänst och stöd i hemmet är en viktig samhällsinsats som är avgörande för att äldre och personer med funktionsnedsättningar ska kunna leva ett självständigt och värdigt liv och bo kvar i sitt eget hem. Våra medarbetare gör dagligen ett fantastiskt arbete för att möta det behovet. För att visa vår uppskattning bjuder vi idag alla medarbetare på tårta, både vår egen hemtjänst och våra privata utförare, säger Mitra Ghannad, socialchef i Upplands-Bro kommun.

På plats för att hylla hemtjänstens medarbetare på hemtjänstens dag fanns även Tina Teljstedt, ordförande i Äldre- och omsorgsnämnden.

– Varje dag och dygnet runt finns ni där för alla som behöver stöd och hjälp. Jag blir varm i hjärtat när jag tänker på de storverk ni utför, ibland mitt i natten, säger hon.

Två kollegor som vet vad det handlar om är Eva och Claudine på hemtjänsten i Bro.

– Jag jobbar med hemtjänst för att jag brinner för brukarna och att de ska ha det bra i sin vardag. Jag har bra kollegor och vi hjälper varandra, säger Eva Brännvall, undersköterska, som till vardags arbetar i gamla Bro.

Att brukarna är nöjda och känner sig trygga märker hon varje dag.

– De blir glada när jag kommer och gillar att jag är så positiv. Jag tycker att det är viktigt att möta alla med ett leende och att det är ordning, så att man känner sig lugn och trygg, säger hon.

Tillsammans med en kollega utbildar hon sig till demenscoach, för att kunna guida och vara ett stöd för kollegor kring hur man bäst bemöter personer med kognitiva svårigheter. En annan möjlighet som kommunen erbjuder är att studera till undersköterska med bibehållen lön på arbetstid.

Kollegan och undersköterskan Claudine Ngabirano möter brukarna som bor ute på landsbygden kring Bro. I alla väder gör hon sitt yttersta för att vara ett närvarande och bra stöd för dem.

– Jag gillar att hjälpa människor. Jag känner ju deras behov och tar mig tid att hjälpa dem. Vi har bra rutiner så arbetet flyter på bra hos oss, säger Claudine, som har tankar på att en dag vidareutbilda sig till sjuksköterska.

Hemtjänsten utvecklas

För att möta kraven i den nya socialtjänstlagen ser socialkontoret just nu över sina arbetssätt. Bland annat pågår ett arbete för att utveckla kvaliteten i hemtjänsten och locka fler till yrket. En samverkansgrupp har bildats där bland annat pensionärsföreningarna PRO och SPF och fackförbundet Kommunal medverkar, ett arbete som redan börjar märkas.

– Första steget med mindre arbetsgrupper, fler chefer och ett närmre ledarskap är klart. Och i februari sjösätter vi vårt nya verksamhetssystem som ska underlätta planering och hjälpa oss att jobba smartare. Vi jobbar tätt ihop med dialog och gör allt vi kan för att erbjuda en bra arbetsmiljö. Vi är glada för det fina samarbetet i de utmaningar som vi nu tar oss an tillsammans, säger Mitra Ghannad.

En av utmaningarna handlar om att säkra kompetensförsörjningen inom hemtjänsten.

– Allt fler äldre behöver hemtjänst samtidigt som antalet personer i arbetsför ålder minskar. Att hitta nya lösningar på hur vi ska säkra kompetensen för framtiden är avgörande för både kvaliteten och arbetsmiljön. Vi behöver också bli bättre på att berätta om fördelarna och möjligheterna med att arbeta i hemtjänsten, så att fler söker sig till oss, säger hon.

Cirka 90 medarbetare arbetar inom den kommunala hemtjänsten. Utöver hemtjänst i kommunal regi finns idag tre privata utförare. Den som beviljas hemtjänst i Upplands-Bro har rätt att själv välja utförare. Hjälp- och larmutryckning på natten utförs alltid av den kommunala hemtjänsten.

Äldrevänlig kommun

2023 gick Upplands-Bro kommun med i världshälsoorganisationens (WHO) nätverk för äldrevänliga städer. Det innebär att alla delar av samhället i Upplands-Bro ska vara anpassade och planeras med hänsyn till äldres behov. En viktig del handlar om att värna om äldres vård, omsorg, service och möjlighet till ett självständigt liv. Hemtjänst gör det möjligt att bo kvar hemma, med stöd och hjälp för att klara vardagen och den personliga omsorgen. Ju nu pågår ett kvalitetsarbete för att utveckla en ännu bättre hemtjänst till Upplands-Broborna.

Är du nöjd med informationen på sidan?