Uppdaterad 20 december 2024
Skriv ut

Här är årets pedagoger i Upplands-Bro kommun

Årets pedagogiska pris i Upplands-Bro kommun går till läraren Masoumeh Carlberg i klass 6C, på Finnstaskolan i Bro, samt förskolläraren Heidi Eklöf på Ringblommans förskola i Kungsängen. Båda belönas med 30 000 kronor var.

Collage med bilder på pristagare

Övre bilden: Paul Gustafsson (M), utbildningsnämndens ordförande, Heidi Eklöf, Ringblommans förskola, Anna Bjurenstam, utbildningschef och Nawal Al-Ibrahim (L), utbildningsnämndens 1:e vice ordförande. Nedre bilden: Anna Bjurenstam, Mats Olsson, rektor på Finnstaskolan, Masoumeh Carlberg, Paul Gustafsson och Nawal Al-Ibrahim.

Rörda pristagare

Båda pristagarna var märkbart rörda när priskommittén, bestående av utbildningsnämndens ordförande Paul Gustafsson (M), utbildningsnämndens 1:e vice ordförande Nawal Al-Ibrahim (L) och utbildningschef Anna Bjurenstam, kom på oväntad besök.

– Jag är oerhört tacksam över det här priset. Det går lika mycket till mitt team, mina kollegor och chefer. Man lär sig av varandra och det är det kollegiala lärandet som gör oss starka ihop, sade Heidi Eklöf när hon tog emot utmärkelsen.

Utbildningsnämndens ordförande hyllade pristagaren med att lyfta hennes förmåga att stärka barnens känsla av delaktighet och medvetenhet i lärprocessen

– Priset syftar till att ge inspiration och ökat fokus på pedagogens betydelse, samt bidra till en ökad måluppfyllelse för våra barn och elever. Det gör du med bravur, sade han i sitt tal.

Jubel i klass 6C

På Finnstaskolan visste elevernas jubel inga gränser när Masoumeh Carlberg hyllades av sina elever i klass 6C

– Jag älskar mina elever som mina egna barn. De krigar och kämpar i alla ämnen och jag har lovat de att jag ska finnas där om de behöver hjälp, även när de går på gymnasiet, sade en rörd Masoumeh.

Paul Gustafsson (M) berömde i sitt tal Masoumehs förmåga att skapa trygghet.

- Du gör verkligen skillnad! Du ser alla elever och har gett tryggheten ett ansikte. Vi behöver fler "Massi" för att våra elever ska få lyckas med sin skolgång.

Pris sedan 2016

Utbildningschef Anna Bjurenstam uttryckte sin uppskattning över hur många fina pedogoger Upplands-Bro kommun har, och hur mycket de betyder för barnens utveckling och lärande.

– Många förtjänar att få priset, men det är också fint att få lyfta fram enskilda pedagoger som gjort något extra. Det skapar stolthet och motivation i verksamheterna, säger utbildningschef Anna Bjurenstam.

Kommunens pedagogiska pris, som första gången delades ut 2016, är en uppmuntran till och bekräftelse på vikten av god pedagogik. Tanken är att priset ska ge inspiration, ökat fokus på pedagogens betydelse och bidra till en ökad måluppfyllelse för barn och elever. Både personal inom utbildningssektorn kan nominera, liksom vårdnadshavare. Jury är utbildningsnämndens presidium och prissumman ska användas till utvecklingsarbete inom yrkesområdet, till exempel kompetensutveckling.

Pedagogiska priset 2024 - motiveringar

Heidi Eklöf, Ringblommans förskola

Heidi är en pedagogisk förebild som med sin inspirerande närvaro bidrar till att utveckla lärmiljöer som är både tillgängliga och estetiskt tilltalande. Genom att skapa miljöer där materialet är tydligt kopplat till undervisningens innehåll och där pågående lärande synliggörs, ger hon barnen en unik möjlighet att förstå och ta del av sin egen utveckling. Detta stärker barnens känsla av delaktighet och medvetenhet i lärprocessen. Med sitt pedagogiska förhållningssätt och en naturlig integration av konstnärliga uttryck skapar Heidi en dynamisk barngrupp där varje individ får möjlighet att växa i tillit till sin egen förmåga och kunskap. Hennes skicklighet och långa erfarenhet resulterar i en trygg och strukturerad undervisning som samtidigt är fylld av glädje och upptäckarlust.

Masoumeh Carlberg, Finnstaskolan

På Finnstaskolan bedriver Masoumeh en undervisning av hög kvalitet som utmärker sig genom att skapa en trygg och inspirerande miljö där elever känner sig sedda, hörda och motiverade att lära. Med ett starkt fokus på relationsskapande lägger Masoumeh grunden för en positiv lärandekultur som gör att eleverna inte bara utvecklas akademiskt utan också växer som individer. Hennes undervisning kännetecknas av en imponerande skicklighet i att anpassa innehållet efter varje elevs unika behov och förutsättningar. Genom en tydlig struktur och ett flexibelt förhållningssätt möter hon elever där de befinner sig, vilket ger alla möjlighet att lyckas och känna framgång i sitt lärande. Masoumehs starka engagemang för sitt yrke visar sig i hennes närvaro och tillgänglighet – hon finns alltid där för att stötta, uppmuntra och utmana sina elever. Hon har en genuin vilja att se dem lyckas och går den extra milen för att skapa förutsättningar för att varje elev ska nå sin fulla potential.

Är du nöjd med informationen på sidan?