Uppdaterad 04 oktober 2024
Skriv ut

Så övade kommunen för stärkt krisberedskap under beredskapsveckan

Under beredskapsveckan 23-29 september genomfördes krisövningar i flera av kommunens verksamheter, på olika nivåer. Genom att öva stärker vi kommunens beredskap och förmåga att driva verksamheten, även i händelse av en kris eller ytterst krig.

– I Upplands-Bro kommun arbetar vi med beredskap, trygghet och säkerhet varje vecka, men förra veckan hade vi extra fokus på detta och den viktiga roll som landets kommuner har i Sveriges totalförsvar. Jag är stolt över alla de aktiviteter och övningar som genomfördes under veckan där ledning, politiker, medarbetare och allmänheten deltog, säger Ida Texell, kommundirektör.

Här följer några exempel av flera aktiviteter som genomfördes under veckan.

En man talar till publik.

Tisdag, kl. 10.15, Kungsängen

Nyheterna rapporterar om att en solstorm är på väg att drabba Sverige, vilket kommer att slå ut elnätet helt. Kommunens ledningsgrupper övar på ett fiktivt scenario. Hur skulle våra verksamheter påverkas av ett flera dagar långt strömavbrott? Hur skulle vi behöva agera?

Att fundera tillsammans väcker tankar och ger värdefulla insikter som stärker kommunens förmåga i kris.

En traktor lyfter en stor vattentank.

Onsdag, kl. 06.45, produktionsköket på Finnstaskolan i Bro

Hur lagar man nästan 2000 portioner mat utan vatten i kranen? I produktionsköket på Finnstaskolan övar kökspersonalen tillsammans med enheten för vatten- och avlopp, VA.

VA levererar två nödvattencisterner som rymmer 3000 liter vatten, som ställs utanför köksentrén. Vattnet från dessa transporteras sedan in till produktionsköket i dunkar.

– Vi lagar cirka 1900 portioner mat till kommunens förskolor och skolor varje dag. Vi är vana vid att anpassa oss efter läget när något går sönder, till exempel en diskmaskin. Den här övningen är inte den värsta utmaningen vi mött men det är alltid värdefullt att träna, säger Andreas Johansson, biträdande kostchef i Upplands-Bro kommun.

En kvinna grillar korv.

Benaz, undersköterska, håller koll på grillen.

Torsdag kl. 11.30, Norrgårdens äldreboende, Bro

På Norrgården finns beredskapsplaner och rutiner som involverar både personal och boende. Den här dagen övar personalen på att laga mat till alla äldre om det blir strömlöst.

Det är snart dags för lunch och i den höstliga trädgården grillas korv och lagas potatismos på gasolgrillar.

– Det handlar om att skapa trygghet och säkerhet, oavsett om det är under fredstid, i händelse av kris eller i extrema situationer som krig. Vi ska säkerställa att våra äldre får den omsorg de behöver, säger Robert Pettersson, enhetschef.

Tre barn med en kubikmeterskub.

Nora, Enguun och Wilton i 5B.

Torsdag kl. 11.50, 5 B:s klassrum, Hagnässkolan i Kungsängen

Det är mattelektion och idag står beredskap och vattenförsörjning på schemat.

Klassen räknar ut ungefär hur mycket vatten de använder när de duschar, diskar, tvättar, spolar i toaletten, borstar tänderna, tvättar händerna, lagar mat och när de dricker vatten.

– Jag blir jätteförvånad att jag använder så mycket vatten på ett dygn, säger Wilton som räknat ut att det går åt 140 liter per dygn för honom.

Så hur ska man prioritera om man bara har tio liter vatten att använda på en dag?

– Jag lärde mig att man ska prioritera mat och dryck först. För mig går det åt mest vatten när jag duschar. Jag har jättelångt hår som behöver balsam och det tar tid att få ur, säger Enguun.

En kvinna med Röda kokrset-kläder visar hjärt- och lungräddning.

Lördag, kl 13.05, Beredskapsdagen, Kungsängens torg

Många besöker beredskapsdagen för stora och små på Kungsängens torg. Här träffar man brandkåren, får prova polishjälm- och väst. Kommunens frivilliga resursgrupp, FRG, visar upp saker som är bra att ha hemma för att klara en kris och bjuder på varm nödärtsoppa.

Vid kommunbussen gör runt 200 barn sin egen krislåda, med något att äta, dryck, en varm filt, plåster, reflex, en bok. Saker som kan vara bra att ha vid exempelvis ett strömavbrott. Här berättar också kommunens beredskapsstrateg om hemberedskap.

På plats finns frivilligorganisationer. En är Svenska Röda korset, här får besökarna öva hjärt- och lungräddning och för de allra yngsta finns plåsterskola.

Du har väl inte missat podd och film?

Fyra personer som är med i en podd.

Under beredskapsveckan släpptes flera specialavsnitt om beredskap i kommunens podd ”Bättre tillsammans – Upplands-Bro”.

• SVT:s roll inom totalförsvaret. Anne Lagercrantz, vice VD på Sveriges television.
  • Ansvar och skyldigheter vid vattenkris. Andreas Thunberg, VD på Norrvatten.
  • Skydda Sveriges arkiv - viktigare än vi tror. Eric Fugeläng, vikarierande överantikvarie och chef för museiavdelningen på Riksantikvarieämbetet.
  • Uppbyggnad av ett nytt totalförsvar. Erik Lagersten, särskild utredare för civil beredskap vid Region Stockholm.

FILM: Om det svenska NATO-medlemskapet, försvarsvilja och hur vi stärker vår gemensamma motståndskraft.

Ett samtal mellan överste Gustaf Dufberg, chef för Livgardets regemente i Upplands-Bro,och kommundirektör Ida Texell.

Se filmen här eller i kommunens youtubekanal.

Är du nöjd med informationen på sidan?