Årskurs 9 fick reflektera kring framtiden
Framtidsdagen för årskurs 9 innehöll både föreläsningar och mässa. Allt för att eleverna ska känna sig trygga inför framtiden när de lämnar grundskolan för gymnasiet.

Wilhelm från Broskolan och lappar som eleverna satt upp med drömyrket.
Att veta vad man ska bli när man blir stor är inte lätt. Därför anordnades Framtidsdagen för alla elever i årskurs 9 i de kommunala skolorna, Ekhammarskolan, Broskolan och Hagnässkolan. Ett samarbete mellan utbildningskontoret och näringslivsenehten. Föreläste gjorde Ung företagsamhet, om framtidskoll för att våga tro på sig själv och sin framtid. Eleverna fick även lyssna till Swedbank som kom med tips om hur man ska tänka när det kommer till pengar. Hur man själv kan påverka sin ekonomi så att det finns större möjligheter framåt.
Utöver föreläsningar fick eleverna även besöka en mässa där en handfull utställare fanns. Bland annat Upplands-Brogymnasiet, Vuxenutbildningen, Polisen, Nyföretagarcentrum och EVA-enheten för vägledning och arbete. På mässan fanns möjlighet att få hjälp med personligt brev och CV-skrivande och man kunde också få hjälp att söka projektpengar till sin klass.
En av eleverna som var på Framtidsdagen var Wilhelm från Broskolan.
– Jag vet redan vad jag ska välja till gymnasiet, men det var intressant att lyssna på Swedbank om hur man ska tänka kring sin ekonomi. Det kommer jag ha nytta av.
Näringslivschef Beatrice Porshage var också på plats och en av arrangörerna.
– Jag är jätteglad att vi kan samverka kring unga och deras framtid. Det är viktigt att de känner att det finns alternativ och goda möjligheter till en framtid i Upplands-Bro både genom utbildning och jobb.
Som avslutning fick eleverna sätta upp en post-it-lapp med sitt drömyrke. På fönstret gick det att läsa allt från ingenjör och arkitekt till sjuksköterska och keramiker.
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?