Uppdaterad 18 september 2024
Skriv ut

Kommunens ledarskap och samarbete vid kriser uppmärksammades under inspirationsdagar

Under onsdagen medverkade kommundirektör Ida Texell och POSOM-chef och tjänsteperson i beredskap Mattias Jarl i Brottsförebyggande rådets (Brå:s) inspirationsdagar i Stockholm. Kommunens arbete före, under och efter en extraordinär händelse var ämnet som kommunens bidrag och föreläsning handlade om.

Under den timmeslånga föreläsningen fick deltagarna lyssna till hur kommundirektör Ida Texell arbetar med ledarskap för att styra kommunen i rätt riktning inför, under och efter en kris. Med bred erfarenhet från de senaste årens händelser beskrev hur viktigt det är med samarbete och tydlighet för att mobilisera många att arbeta med rätt saker. I Upplands-Bro genomsyras arbetet av helhetssyn, engagemang och professionalism.

– För mig handlar ledarskap om handlingskraft, mod och omtanke. En kommuns uppdrag är omfattande och kommunens service berör alla delar av människors liv. I vårt uppdrag behöver vi även vara skickliga i att kunna leda kommunen vid kriser och störningar då vårt grunduppdrag handlar om att alltid kunna leverera funktionalitet. Vi i Upplands-Bro vill då det värsta händer kunna erbjuda bra stöd och god service till våra medmänniskor. I mitt ämbete behöver jag därför leda kommunen tillsammans med mina kollegor, för ledarskap vid kris är ett lagjobb. Ska vi bli bättre på det vi gör tillsammans vi behöver tillsammans också lära av våra insatser och vi gör det systematiserat genom en metod som heter After Action Review, säger Ida Texell kommundirektör.

Mattias Jarl, POSOM-chef (POSOM står för psykiskt och socialt omhändertagande) tillika tjänsteperson i beredskap, delade med sig av hur kommunen arbetade under sommaren när det var en skjutning med dödlig utgång i Bro. Han gestaltade arbetet från larm till insats och till arbetet med utvärdering.

– Det var väldigt glädjande att Brå bjöd in oss till inspirationsdagarna för att presentera den systematik, förberedelse och erfarenhet som finns för att hanetara kriser i Upplands-Bro kommun. Hur kommunen agerar inom flera olika områden när en kris uppstått och hur detta sedan följs upp. Utöver det teoretiska vi presenterade delade vi också ett exempel på den kris som vi hanterat vilket jag tror var givande för publiken som i huvudsak bestod av polis, frivård och kommuner från Malmö, Stockholm, Göteborg och Örebro, säger Mattias Jarl.

Är du nöjd med informationen på sidan?