Uppdaterad 01 oktober 2024
Skriv ut

En trygg och meningsfull fritid för barn och unga

I närvaro av DD.KK.HH Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel deltog kommundirektör Ida Texell, idag den 17 september i ett seminarium om ”Betydelsen av en trygg och meningsfull fritid”. Seminariet handlade om att lyfta goda exempel, lära av varandra och dela kunskaper för att tillsammans göra skillnad. Upplands-Bro kommun har en ambitiös agenda och samarbetar över alla verksamheter för att barn och ungas egenmakt ska stärkas. Barn föds som rättighetsbärare och det utgår vi från i vårt grunduppdrag.

Upplands-Bro kommun har satsat stort på att stärka trygghet och säkerhet. Rätten till lek, vila och fritid är avgörande för en bra uppväxt och en god fysisk och psykisk hälsa och i Upplands-Bro har vi även ett särskilt utvecklingsområde i hur vi tidigt lär barn att lyckas i skolan och därmed i livet då skolan är den viktigaste skyddsfaktorn.

För barn och unga har flera områden utvecklats, däribland samarbetet med Sparks, Fritidsbanken och Idrottsledarakademin.

- Vi fångar upp barn vi möter som riskerar att fara illa, för att barn och unga ska få det stöd de har rätt till. Vi anordnar kreativa aktiviteter så att fler får uttrycka sina tankar och upplevelser. Vi utvecklar föreningslivet tillsammans med civilsamhället och arrangerar lovaktiviteter för de barn som till exempel inte har ekonomiska förutsättningar till en meningsfull fritid under skolloven, säger Ida Texell.

Upplands-Bro kommun leds med helhetssyn där nyckelorden för kommunens ledning är engagemang och professionalism och där uppdragen utgår från personcentrering, samarbete och samverkan.

- I mitt ämbete som kommundirektör leder jag våra verksamheter med fokus på vilka effekter vi ska åstadkomma tillsammans. Här ges jag möjlighet att med mod, omtanke och handlingskraft våga leda och utveckla såväl verksamheter som system, säger Ida Texell.

Är du nöjd med informationen på sidan?