Uppdaterad 26 augusti 2024
Skriv ut

Idrottsglädje och gemenskap på Omsorgsspelen i Upplands-Bro

Alla Upplands-Bro-bor ska ha möjlighet att delta i kultur- och fritidsaktiviteter. I fredags genomfördes den åttonde upplagan av Omsorgsspelen på Kungsängens idrottsplats. Under dagen fick deltagarna prova på olika sporter och tävla i friidrott.

Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) värnar om personer med funktionsnedsättningars rätt att kunna leva ett så bra och självständigt liv som möjligt. Det innebär till exempel rätt till en meningsfull sysselsättning och att kunna delta i kultur- och fritidsaktiviteter på samma villkor som andra. Även den nya socialtjänstlagen lyfter fram kommunernas ansvar för att göra idrott och kultur tillgängligt för alla grupper i samhället.

I fredags genomfördes den åttonde upplagan av Omsorgsspelen på Kungsängens idrottsplats. Under dagen fick deltagarna prova på olika sporter och tävla i friidrott.

– Omsorgsspelen har blivit en fin tradition i Upplands-Bro. Här får våra deltagare inom daglig verksamhet möjlighet att prova på olika idrotter och ha roligt tillsammans. Det har varit en fin dag med mycket glädje och det är härligt att se hur personal, närstående och deltagare hejar på och stöttar varandra, säger Mitra Ghannad, socialchef i Upplands-Bro.

Aktiviteter där alla kan delta

Omsorgsspelen invigdes av socialnämndens ordförande Peter Wissing. Förmiddagen ägnades åt att testa på olika aktiviteter och sporter, till exempel handboll, innebandy och fotboll. Motionsföreningen Gymmix ledde uppvärmning och Attunda brandkår hade med sig flera räddningsfordon. Efter en välbehövlig lunch var det äntligen dags för friidrottstävlingar. Deltagare i studiecirkeln ”Hälsan spelar roll” inledde och inspirerade med en träningsdans.

Under eftermiddagen tävlade deltagarna i såväl längdhopp och höjdhopp som kast med liten boll och två olika distanser löpning. Publiken på plats på läktaren följde glatt tävlingarna, som även skildrades av en entusiastisk kommentator via högtalarsystemet.

Albin deltar i Omsorgsspelen i Upplands-Bro

En veteran som varit med under många omsorgsspel är Albin Johansen, 30 år från Bro.

– Jag tycker att det är jättekul! Jag tränar även innebandy på fritiden men inom friidrott är nog 200 meter min favoritgren, säger han.

Derum deltar på omsorgsspelen i Upplands-Bro

– Jag tycker att det är superbra här! Jag gillade att kasta boll men allra mest gillar jag fotboll, säger Derun Bakhtiyar Amin Abde, 30 år.

Sysselsättning och delaktighet

Omsorgsspelen är en del av de aktiviteter som kommunen erbjuder inom daglig verksamhet för att inspirera till fysisk aktivitet, något som har positiva effekter på den psykiska hälsan. Dessutom ges möjlighet att knyta sociala kontakter, prova på aktiviteter och heja fram kompisar.

Den dagliga verksamheten anpassas till deltagarens individuella behov och erbjuder stimulans, utveckling, meningsfull sysselsättning och gemenskap efter personens önskemål. Verksamheten ska främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet.

Är du nöjd med informationen på sidan?