Uppdaterad 19 augusti 2024
Skriv ut

”Alla borde vara på kollo!” – barnen är nöjda med sommaren på Hällkana

Upplands-Bro kommun har under sommaren ordnat dagkollo för barn i låg- och mellanstadieåldern på Hällkana friluftsgård. För en låg avgift erbjuds barnen en eller flera veckor med massor av aktiviteter och äventyr i en härlig miljö.

– Ännu en gång har sommarkollot på Hällkana arrangerats av våra duktiga ledare! Kollot är en uppskattad händelse som ger fina sommarminnen. Barnen har haft en trygg tillvaro med roliga, stimulerande och utmanande aktiviteter och träffat nya kompisar. Jag vill rikta ett stort tack till alla ledare som har bidragit till att ge barn i låg- och mellanstadieåldern i Upplands-Bro en rolig, meningsfull och trygg fritid under sommarlovet, säger Paul Gustafsson, utbildningsnämndens ordförande i Upplands-Bro kommun.

Dagkollot håller till vid Hällkana friluftsgård, cirka fem kilometer från Bro. Området ligger mycket vackert längs Lejondalssjöns östra strand med badplats, bryggor och aktivitetsytor. Här möter barnen erfarna ledare som varje dag ordnar roliga aktiviteter. Barnen kan förutom bad och lek testa på olika bollsporter, kanotpaddling, klättring, hinderbana och mycket mer. Badandet sker i grupp och övervakas noga av personalen som inför kolloperioden genomgått en livräddningsutbildning.

– Hällkana är en fantastisk plats dit barnen får komma och bada, leka och bara vara. Kollot är också en viktig del av vårt preventiva arbete med att ge barn i Upplands-Bro en rolig, meningsfull och trygg fritid, även under sommarlovet, säger Anna Bjurenstam, utbildningschef i Upplands-Bro kommun.

En rolig och meningsfull sommar

Förutom möjlighet till bad och lek fyller kolloverksamheten en viktig förebyggande funktion för barn som annars kanske mestadels vistas hemma under sommarlovet. En meningsfull, välorganiserad och stimulerande sommarvecka med många kompisar ger barnen möjlighet att utvecklas, ha roligt och känna sig sedda med många trygga vuxna som stöd.

– Här på kollot får barn verkligen vara barn! De kan släppa sina roller som de kanske har i skolan och bara slappna av och leka, sola och bada. Här behöver man inte vara någon tuffing, säger Anne Wissing, samordnare för årets kolloverksamhet i Upplands-Bro.

Barn och ledare vistas nästan bara utomhus och vädret har varit mestadels bra. En av höjdpunkterna som många barn har uppskattat är samarbetet med Acropark, som har öppnat upp sina höghöjdsbanor för kollots deltagare. Två som har provat på detta är Ebba och Ruftana, som tycker att det var både roligt och spännande på samma gång. De träffades på kollot och trivs bra med att spendera dagarna på Hällkana.

Kollobarn, två flickor i närbild, på Hällkana friluftsgård i Upplands-Bro

– Det är jättekul här, att vi får bada och spela fotboll till exempel. Jag har även hittat nya kompisar och kompisarna som jag träffade på kollot förra året är också här nu, så det är kul. Jag gillar ledarna också. I eftermiddag ska jag nog bada och köra pingis, säger Ebba, 10 år.

Kompisen Ruftana, 10 år, håller med:
– Det är första året jag är här och jag har träffat nya vänner och även kompisar och fritidsledare som jag redan känner. Jag tycker att det roligaste är att få vara med kompisar.

Även Victor, Viktor och Melvin är nöjda med sina kolloveckor. De har också testat på att klättra och åka zipline mellan träden, när de inte har badat, paddlat, spelat fotboll, pingis eller volleyboll tillsammans med alla kompisar.

Tre killar på kollo på Hällkana friluftsgård i Upplands-Bro

– Alla borde verkligen testa att vara på kollo för det är jättekul! tycker Viktor, 11 år, Victor, 12 år och Melvin 10 år.

Under kolloveckan blir barnen indelade i olika färggrupper som har ansvar för olika sysslor de olika dagarna, till exempel köket, kanoterna eller omklädningsrummen, berättar Anne Wissing, som imponeras över hur duktiga barnen är.

– Det finns en stor respekt för våra regler. När badflaggan är uppe får man bada, annars inte och det funkar. Barnen kommer bra överens. De konflikter som kanske uppstår i skolan har vi inte märkt av här på kollot, säger hon.

Samordnare på kollo i Upplands-Bro

Zacke och Djalmar är två av de erfarna ledarna som arbetar på kollot. De ser hur barnen utvecklas under tiden på Hällkana.

– Jag tror att många barn som inte har varit här förut kommer hit utan så stora förväntningar, men när veckan är slut har de provat på flera saker som de kanske aldrig har gjort förut i sitt liv. Vi har två samlingslekar per dag och försöker variera aktiviteterna så mycket som möjligt, säger Zacke, som annars jobbar på Finnstaskolan.

– Kollo i sig inbjuder till lek och det finns något att göra hela tiden. I morse hade vi till exempel en rolig hinderbana här på området. Vi försöker att alltid ha aktiviteter som vi tror att barnen klarar. Är man med så ska man, tillsammans med oss, ha möjlighet att lyckas. Det är jätteviktigt, säger Djalmar, som har varit kolloledare sedan 2004.

Kolloledare i Upplands-Bro

Den öppna miljön inbjuder till en annan slags verksamhet än i skolan, med mer valfrihet och mindre tvång. Barn som är lite avvaktande uppmuntras att vara med och testa på nya saker.

– Vi ser att barnen tycker att det är jättekul att vara här och alla vi ledare vill ju vara här. Vi är med som stöd under hela dagen. När vi badar, till exempel, lär vi barnen att bli säkrare simmare, där målet är att de ska kunna vistas säkert på den yttre sidan av bryggan, säger Djalmar.

Ytterligare en viktig sak med kollo är att det ger just barnen i mellanstadiet något roligt och meningsfullt att göra när de inte längre har fritids att gå till, tillägger Zacke. Han ser många bekanta ansikten och känner många av barnen som kommer hit.

Det populära kollot inspirerar nu andra kommuner, berättar Anne.

– Flera kommuner hör av sig och undrar hur vi gör för att ordna ett så bra kollo här i Upplands-Bro. Jag kan säga att det krävs mycket arbete och engagemang, men har man bara viljan och fantastisk personal, som de ledare vi har här på Hällkana är, så lyckas man.

Fakta om kollo på Hällkana

Dagkollot ligger vid Hällkana friluftsgård i Lejondals naturreservat, cirka fem kilometer från Bro centrum. Hit kommer barn i låg- och mellanstadieåldern från olika delar av kommunen. Barnen hämtas och lämnas med buss på olika samlingsplatser i närheten av hemmet. Under varje kollovecka (25, 26, 27 och 33) deltar omkring 100 barn.

Är du nöjd med informationen på sidan?