Uppdaterad 14 juni 2024
Skriv ut

Ny daglig verksamhet invigd i Bro

Daglig verksamhet i Upplands-Bro har under de senaste åren utvecklats och deltagarna blir allt fler. I veckan invigdes Sjuan, en småskalig verksamhet i Bro, som riktar sig till personer med autism och intellektuell funktionsnedsättning.

Peter Wissing (M), ordförande i socialnämnden och Mitra Ghannad, socialchef i Upplands-Bro klippte bandet.

Daglig verksamhet är en insats som riktar sig till personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Deltagarna är från 19 år upp till pensionsåldern och kan behöva allt från omfattande stödbehov till individuellt stöd för att kunna ta ett arbete eller göra praktik. I takt med att antalet deltagare blivit fler har också behovet av nya och anpassade lokaler ökat.

– Det är viktigt att vi kan erbjuda fler lokaler för daglig verksamhet. En central och bra lokal som Sjuan är ett fint tillskott till en viktig verksamhet, säger Peter Wissing (M), ordförande i socialnämnden.

Daglig verksamhet anpassas till varje persons behov och intressen. Det kan till exempel betyda arbete med datorer, musik, konst eller praktik på ett företag.

– Daglig verksamhet ger möjlighet till aktivitet, stimulans, utveckling och gemenskap där våra deltagare utvecklas mot en ökad självständighet. Det finns också möjlighet att prova på arbete som kan leda till en anställning. Vi samarbetar mycket med det lokala näringslivet, säger Johan Boström, enhetschef för daglig verksamhet i Upplands-Bro. 

Sjuan är kommunens trettonde verksamhet. Den riktar sig till personer med autism eller intellektuell funktionsnedsättning som behöver vistas i en lugn miljö i en mindre verksamhet med ett begränsat antal deltagare.

– Vi vet att många deltagare mår bättre, känner sig tryggare, utvecklas och blir mer delaktiga i en mindre verksamhet. Vi jobbar mycket med att tydliggöra dagen och förbereda övergången till varje ny situation samt att begränsa störande intryck, säger Anneli Wising, biträdande enhetschef för daglig verksamhet.

Utvecklas mot självständighet

Vad ska jag göra, var ska jag vara, vem ska jag vara med, när ska jag göra det, hur går det till, hur länge och hur mycket? Genom att förbereda svar på de frågorna och tydliggöra med olika bildstöd och hjälpmedel skapas en trygg miljö där deltagarna kan utvecklas.

– Vi har deltagare inom daglig verksamhet som har vänt från att vara hemma i tio år till att nu vara ute på praktik. Det handlar väldigt mycket om att vi ser varje individ och anpassar verksamheten efter vad personen vill och klarar av. Jag ser också ett stort engagemang hos personalen, som hela tiden vill utvecklas och växer med sina uppdrag, säger Anneli Wising.

Den dagliga verksamheten Sjuan ligger i ett villakvarter i närheten av Bro station och omgärdas av en grönskande trädgård som nu har gjorts i ordning. En gång i tiden var huset bostad åt stinsen och banvaktaren i Bro.

De dagliga verksamheterna i Upplands-Bro har vuxit kraftigt de senaste åren. idag har kommunen cirka 130 deltagare i 13 verksamheter samt 17 företagsplatser i samarbete med näringslivet.

Läs mer om daglig verksamhet i Upplands-Bro

Är du nöjd med informationen på sidan?