Uppdaterad 30 november 2023
Skriv ut

Talkshow för unga lockade storpublik

Onsdagkvällens talkshow på Stora scen i Kungsängens kulturhus lockade storpublik. Det var fullsatt på åhörarplats när de fyra gästerna intog scenen, berättade om sina personliga resor genom livet och vad som avgjorde deras yrkesval.

Fyra personer på en scen

Moderatorn Sharmarke Elmi längst till höger med tre av gästerna, från vänster Mona Mansour, Arivan Suleiman och Rissa Seidou. Fler bilder längre ned på sidan.

- Ja, vilken kväll det blev. Vi är så otroligt nöjda och tacksamma att det kom så många. Målet är att det ska bli fler evenemang som det här, säger Sharmarke Elmi, som var moderator under talkshowen.

I augusti anordnades kommunens första inspirationskväll för ungdomar 13 - 19 år gamla, där tre gäster med olika yrkesbakgrund fick berätta om sina karriärval och vad som tagit dem till den platsen i livet där de är nu. Den kvällen blev en succé och på onsdagen var det dags för talkshow nummer 2.

Fyra gäster

Gästerna bestod av Mona Mansour, entreprenör och life coach, Arivan Suleiman, lärare och fotbollstränare, Rissa Seidou, områdespolis i Järva och känd från TV samt Fahd Luyombya, entreprenör och verksamhetschef. Gemensamt för alla gäster var att de haft en tuff start på yrkeslivet, där olika händelser fått de att byta spår och välja att göra något som gjort skillnad för andra människor.

Mona Mansour berättade om hur hon som ung blev utslängd från lektionerna för att hon hade oro i kroppen och inte kunde sitta still. I dag är hon utbildad inom KBT och driver en egen hälsostudio, där hon hjälper människor att må bättre.
- Det är okej att må dåligt, att känna skam, rädsla och ångest. Men det är också viktigt att komma i kontakt med sina känslor och våga möta dem. Risken är annars att omgivningen blir drabbad av destruktivt beteende och våld, berättade hon.

Arivan Suleiman, lärare på Hagnässkolan i Kungsängen och fotbollstränare, drömde om att bli fotbollsproffs och journalist som ung, men fick upp ögonen för läraryrket genom fina förebilder.
- Att vara lärare är så mycket mer än att bara undervisa. Det handlar om att se eleverna, finnas där om någon mår dåligt och vara en vuxen förebild. Som lärare tror jag att det är en bra egenskap att vara lite av en människokännare.

Räddades från kriminalitet

Polisen Rissa Seidou har en bakgrund i Togo och Frankrike. Hon kom till Sverige som 20-åring med en gymnasieutbildning, men kunde inte får den verifierad, utan fick börja med att läsa in hela gymnasiet igen. Efter jobb bland annat i receptionen hos polismyndigheten bestämde hon sig för att själv bli polis. I dag arbetar hon i Järvaområdet och syns också i TV3:s program Efterlyst.
- En av de saker jag är mest stolt över är att jag lyckades få en ung kille att sluta med drogförsäljning och ett kriminellt liv, till att börja studera. I dag är han 22 år och studerar juridik på universitet. Jag blir alltid lite rörd när jag pratar om honom, berättade Rissa.

Även för Fahd Luyombya var skoltiden jobbig. Han ifrågasatte lärare, blev utkastad och gick inte ens klart skolan. Allt vände när han arbetade som fritidsledare och insåg vilken skillnad han kunde göra i andra människors liv. Han studerade till socialpedagog och i dag driver han ett behandlingshem för unga.
- Om jag kan hjälpa en enda människa, så kommer jag att dö lycklig.

En av åhörarna på plats var 19-åriga Hasty Faraedon.
- Jag är jättenöjd med kvällen. Många kan sätta ihop ett evenemang, men att få så många åhörare att komma, det är imponerande.

En kvinna och två män i soffa på scenen.

Rissa Seidou, polis, Fahd Luyombuya, entreprenör och Sharmarke Elmi, moderator för inspirationskvällen.

Fyra gäster i soffa på scenen vända mot publiken

Det var fullsatt på åhörarplats under onsdagens talkshow.

Är du nöjd med informationen på sidan?