Uppdaterad 27 april 2023
Skriv ut

Natasha gav allt i Funkisfestivalens semifinal

I går kväll, 26 april, avgjordes den andra av två semifinaler i Funkisfestivalen på Nalen i Stockholm. 29-åriga Natasha tävlade för Upplands-Bro kommun och fångade publiken med ett färgsprakande dansnummer. Den här gången räckte det inte till final, men efter att ha gett allt i tävlingen var hon väldigt nöjd ändå.

Kvinna på scen med armarna uppsträckta.

Natasha på scenen i semifinalen på Nalen i Stockholm.

– Det var en unik upplevelse. När jag var på scenen och uppträdde kunde jag släppa loss helt och bara känna rytmen av musiken i min kropp. Dansen är mitt magiska språk, summerade Natasha efteråt.

I semifinalen deltog representanter från 24 kommuner. Endast 12 artister gick vidare till finalen som avgörs 19 augusti på Waterfront i Stockholm.

Precis som när Natasha vann den lokala deltävlingen 25 februari på Ekhammarscenen i Upplands-Bro, dansade hon i semifinalen till låten Dynamite av BTS. Men favoritbandet heter annars The Wiggles och kommer från Australien. Hon tittar på deras musikvideor på Youtube och lär sig sina moves på det sättet.

– Det är fantastiskt att ha fått följa Natasha under den här resan. Hon har utvecklats och vuxit enormt som människa och artist. Från att knappt våga stå på scenen till att uppträda med liveband och headset. Jag är stum av beundran, säger Helena Karlsson, kultursamordnare och producent, som ansvarar för Funkisfestivalen i Upplands-Bro kommun.

– Funkisfestivalen är en viktig plattform för att främja inkludering och för att öka medvetenheten om personer med funktionsnedsättning. Sedan bidrar den också till att skapa en mer mångsidig kultur- och musikscen i samhället, säger Hannah Rydstedt Nencioni, kultur- och fritidschef.

Se Natashas uppträdande i den lokala deltävlingen

Om Funkisfestivalen 2023

Så går tävlingen till

Årets deltävling av Funkisfestivalen hölls på Ekhammarscenen i Kungsängen lördagen den 25 februari. 13 artister deltog, 29-åriga Natasha vann och gick till semifinal. Den avgjordes 25 - 26 april på Nalen i Stockholm där representanter från 24 kommuner fanns på plats. Riksfinalen är den 19 juni på Waterfront i Stockholm. Intresset för tävlingen sträcker sig även långt utanför Sveriges gränser. Evenemanget i Upplands-Bros sociala kanaler har till exempel följts av tittare i bland annat Australien, USA, Kanada, Indien och Nederländerna.

Bakgrund

Grundad av Funkisglädje

Funkisfestivalen är Sveriges största musiktävling för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Det är ett årligt evenemang som anordnas sedan 2011. Läs mer om organisationen Funkisglädje som grundat Funkisfestivalen

Är du nöjd med informationen på sidan?