Festlig invigning av gym och konsthall på äldreboendet Norrgården
Äldreboendet Norrgården har invigt både gym och konsthall. I gymet kommer såväl boende som personal att kunna träna. Konsthallen utgörs av väggmålningar som skapats av de boende och som förvandlat en trist källarkorridor till en kulturell upplevelse.

– Jag har sett fram emot gymet, det ska bli jätteskönt att kunna träna här. Jag har bott ett år på Norrgården och trivs verkligen, jag trodde aldrig att det kunde vara så bra, säger Christer Andersson (längst fram). Här med Helena Åman, socialchef, Rolf, boende på Norrgården, Benaz Hama, undersköterska och konstledare samt Safa Khemiri, enhetschef.
Idén till gymet kläckes för ett halvår sedan av enhetschef Safa Khemiri. Ett stort rum i Norrgårdens källare som inte användes till något särskilt borde man kunna göra något bättre av, tänkte hon.
Nu är det omvandlat till en träningssal med löpband, motionscykel, skivstänger, hantlar, step up-brädor och balansredskap – och både personalen och de boende på Norrgården strålar av glädje när det nu är dags för invigning.
På plats finns politiker och tjänstepersoner som alla får en rundtur i lokalerna.
– Vilket fantastiskt jobb ni har gjort, jag är överväldigad! Både med träningslokalen och konsten längs vägen dit. Jag är jätteglad över att få ta del av detta och vara med och fira idag, säger Tina Teljstedt (KD), ordförande i äldre- och omsorgsnämnden.
Enhetschef Safa Khemiri beskriver det som en dröm att nu vara i mål.
– När jag presenterade idén för personalen sa alla JA. Så vi sökte statsbidrag och började sedan planera. Gymet kommer att vara öppet för våra äldre, vår personal och även våra kollegor i äldreomsorgen som jobbar på andra enheter.
Konsten i korridoren som leder in till gymet har boende skapat tillsammans med Benaz Hama, undersköterska, som också håller i Norrgårdens konstgrupp.
– Det är många som har varit med och målat, säger hon och visar väggmålningarna, en blandning av fantasifulla motiv och geometriska mönster.
Invigningen avrundas med ett pass sitt-zumba innan det blir snittar och bubbel till levande musik.
SE FILMEN: Fartfylld invigning av gym och konsthall (1:26 min)
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11