Uppdaterad 14 december 2023
Skriv ut

Konstverk skapat av särskoleelever invigt på Ekhammarskolan

I ett samarbete mellan grundsärskolan, Skapande skola, kulturscen Upplands-Bro, servicegruppen och konstnären Raul Leon finns nu ett nära fem meter långt konstverk i nedre foajén i Ekhammarskolan.

Foto på två elever som avtäcker ett konstverk på en vägg.

Av donerat porslin och keramik har särskolans elever på Ekhammarskolan, tillsammans med konstnären Raul Leon, skapat ett konstverk i nedre foajén på Ekhammarskolan. Konstverket sträcker sig nära fem meter och är svårt att missa.

Det var fullsatt när invigningen med pompa och ståt gick av stapeln. Två nämndordföranden och två kontorschefer fanns på plats och invigningstalade. På plats fanns även rektor, lärare och en massa elever. Det blev högljudda applåder när två elever hjälptes åt att avtäcka konstverket.

– Det här konstverket kommer att finnas i generationer framöver. Kanske barnbarnen till er kommer att beundra detta konstverk i framtiden. Konstverket är en del av en större helhet och är ett bevis på att vi kan skapa något vackert tillsammans, sa Mattias Peterson Ersoy, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

– Det är ett väldigt fint konstverk av återvunnet material som särskolan skapat. Ett tålamodskrävande arbete i en konstform som funnits i 5000 år. Det är en kittlande tanke att elever i Upplands-Bro skapat i en teknik som funnits så länge, sa Paul Gustafsson, ordförande i utbildningsnämnden.

– Skapande skola ger möjligheten att få arbeta i estetiska lärprocesser och få tillgång till flera språk, här får barnen lära sig att uttrycka sig genom konst och kultur och möta professionella konstnärer. Jag är så glad att vara här och få vara med och inviga detta fantastiska verk. sa Hannah Rydstedt Nencioni, kultur- och fritidschef.

– Jag är så oerhört stolt över vad särskolan har åstadkommit på så kort tid. Tänk att ni kommer att kunna besöka den här platsen när ni är vuxna och kunna säga; jag var med och gjorde det här konstverket, det är stort, sa Fredrik Nordvall, utbildningschef.

Konstverket har ännu inget namn, utan elevrådet på skolan kommer att få föreslå och rösta om det.

Är du nöjd med informationen på sidan?