Uppdaterad 29 maj 2023
Skriv ut

”Må bra-checken ger uppmuntran och ett tillfälle att ta hand om mig själv”

Den som vårdar eller stöttar en familjemedlem eller annan närstående kan en gång om året ansöka om kommunens må bra-check för anhöriga. Johanna Partanen i Kungsängen tar hand om sin 93-åriga mamma och tycker att det är positivt med uppmuntran.

En kvinna framför en sjö.

Johanna Partanen.

Många Upplands-Brobor vårdar eller ger stöd till närstående personer som har en sjukdom, funktionsnedsättning, ett beroende eller lider av psykisk ohälsa.

En av dem är Johanna Partanen i Kungsängen. Till vardags driver hon eget företag inom ledsagning och barnpassning. Hon hjälper även sin 93-åriga mamma, stöttar henne med vardagsbestyr och mediciner.

– Vi bor tillsammans sedan några år tillbaka, Jag tycker att det är en förmån, en gåva, att kunna vara där för henne, vi har alltid varit tajta, säger Johanna Partanen.

Tack vare hennes stöd, klarar sig hennes mamma utan hemtjänst. En person som vårdar en närstående i hemmet får ingen ersättning för sin insats, men Upplands-Bro kommun erbjuder möjligheten att ansöka om en må bra-check.

Aktivitet för att må bra

Må bra-checken är en summa pengar som är tänkt att användas för rekreation av något slag. Det kan vara att se en föreställning, ett biobesök eller göra någon annan slags aktivitet som får en att må bra.

Ansökan kan göras när som helst mellan 1 januari och 15 november och utbetalningen sker varje år i december. Summan varierar från år till år men är max 950 kronor.

Johanna Partanen har tagit del av må bra-checken de senaste åren.

– Jag tycker att det är positivt att kommunen uppmärksammar oss som stöttar våra anhöriga, det är ett bra initiativ. Det är skönt att unna sig något vid årets slut och ta hand om mig själv också, säger hon.

Text

Så ansöker du om må bra-checken

Du kan ansöka om må bra-checken om du bor tillsammans med någon som är långtidssjuk, har en psykisk eller fysisk funktionsnedsättning, behöver omvårdnad på grund av hög ålder eller har ett beroende av något slag. Må bra-checken är en summa pengar som är avsedda till rekreation. Det kan till exempel vara att se en föreställning, gå på ett sportevenemang, få en ansiktsbehandling. Syftet är att minska den fysiska och psykiska belastningen för dig som anhörig.

Är du nöjd med informationen på sidan?