Lyckad satsning på winterdays
I morgon, torsdag, är det sista chansen att delta på winterdays, kommunens jullovssatsning för barn i grundskoleåldern, men redan nu går det att slå fast att konceptet varit lyckat.
Jullovssatsningen, som hade premiär i vinter och som fått namnet winterdays, är prova-på-aktiviteter i Bro sporthall 27 - 30 december och i Hagnäshallen i Kungsängen 3 - 5 januari. Aktiviteterna vänder sig till barn och unga i grundskoleåldern, där familjerna valt att stanna hemma i kommunen över jullovet. Winterdays har också varit en möjlighet för de unga att träffa nya kompisar.
– Det har lockat många unga, och föreningarna som bidragit verkar som helhet mycket nöjda. Det är också väldigt fint att se hur de äldre barnen har tagit hand om de yngre, säger Charlotte Falck, kommunens fritidsinspiratör.
Tack vare ett nära samarbete med en mängd lokala föreningar har de som besökt sporthallarna kunnat testa många olika sporter, till exempel futsal, basket, käpphästhoppning, pickleball och bågskytte.
Mitt i prick med bågskytte
– För oss betyder det jättemycket att få vara med och visa upp vår sport. I förlängningen hoppas vi naturligtvis att det ska locka fler medlemmar till vår förening, säger Gunnar Nord, kursledare på Kungsängens Bågskytteklubb.
En av de som provade att skjuta pilbåge för första gången var 17-årige Gyslain Ngongo.
– Det var svårt i början, men väldigt kul. Och en skön känsla när man träffar mitt i prick, berättar han.
– Jag är mycket glad över att vi tillsammans med föreningarna kunde kraftsamla och skapa ett minnesvärt och roligt lov för våra barn och unga. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla konceptet och ge fler barn en meningsfull fritid, säger Hannah Rydstedt Nencioni, kultur- och fritidschef på Upplands-Bro kommun.
Vinter i Upplands-Bro
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?