Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

SOMMARPODDEN: Moonga om glädjen i fotbollen

Moonga Simba, från Bro, har hela livet haft ett mål: att bli bäst på fotboll. Idag, 22 år gammal, spelar han i Allsvenskan och har siktet på den absoluta fotbollstoppen. Hör honom berätta i avsnitt 34 av Bättre Tillsammans Sommarpodd.

Fotbollsspelare i närkamp

Moonga Simba, från Bro, dribblar bort en motspelare

Fotbollsproffset Moonga Simba berättar för Sharmarke "Shacke" Elmi om hur han och tvillingbrodern pendlade från Bro till träningarna med Brommapojkarna när de var barn.

– Vi var 7-8 år och det tog en och en halv timme dit. Om min bror var sjuk var jag tvungen att åka själv, men det tänkte man inte så mycket på då, berättar Moonga.

Under avsnittet berättar han om hur man kan göra för att utvecklas som ung spelare, om mammas tårar när han flyttade hemifrån och vad som krävs för att hålla motivationen uppe när man inte längre är omgiven av familj och vänner.

– Det gäller att ligga i och göra det till rutin, säger Moonga.

Idag har Moonga siktet på att ta steget upp till Champions league och vägen dit betyder både hård träning och att bära drömmarna från barndomens Bro.

–Man vill återskapa den gamla tiden. Det handlar mycket om glädje för man ska alltid ha kul när man spelar. Glädje motiverar mig.

Är du nöjd med informationen på sidan?