Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Publiken sjöng med i årets Allsång med funkis

Solen sken när Allsång med funkis drog i gång i Marina föreningshuset i Kungsängen. På scenen: 14 sångare och dansare. I publiken: vänner, familj och bekanta som, precis som på Skansen, fick chansen att ta mikrofonen och sjunga med i välkända låtar som Idas sommarvisa, Phantom of the opera, och – naturligtvis – Sommaren är kort.

Gruppbild från allsång med funkis

Artisterna backstage, Allsång med funkis 2022

Vem bär inte drömmen att få uppträda och ta emot publikens jublande applåder? Exklusivt för dem som omfattas av Lagen om stöd och service till funktionshindrade (LSS) anordnade kommunen för tredje året i rad musiklägret "Dance and sing with us". Fredagen 29 juli avslutades lägerveckan med en stor allsång inför publik i Marina föreningshuset vid Strandvägen i Kungsängen.

– Det känns otroligt fint att kunna erbjuda ett sommarevenemang för vuxna med funktionsnedsättning, berättar Helena Karlsson som både är kursledare och konferencier för allsången.

Kollage med bilder på personer från allsång med funkis

Till vänster: Sonja och Tomas i scenkläder. Till höger: Derun sjunger Nemas problemas.

En av de mest entusiastiska sångarna är Tomas som är med i Allsång med funkis för tredje gången. I år uppträder han med den helt nyskrivna låten Sol, bad och festival.

– Det blir samma känsla som Lotta på Liseberg och Allsång på Skansen, fast man får vara sig själv, säger Tomas.

En annan engagerad deltagare är Natasha som dansar till Sonjas och Tomas version av Phantom of the opera.

– Det är ingen lätt koreografi, säger Natashas pappa som filmar hela sin dotters framträdande.

Som pappa har han sett hur lägret och allsången har hjälpt hans dotter att bearbeta många rädslor. Inte bara för mikrofoner utan också att umgås med andra människor. För Natasha är detta en av årets definitiva höjdpunkter och minuten årets sista uppträdande är över börjar Natasha fundera på nästa års framträdande.

Backstage möter vi Robban, som efter dagens framträdande också ska uppträda i riksfinalen i Funkisfestivalen 2022, på Stockholm Waterfront den 29 augusti där Prinsessan Sofia kommer att närvara.

– Min röst är inte till för mig, utan för min publik, säger Robban som är helt inställd på att ta hem segern till Upplands-Bro.

Är du nöjd med informationen på sidan?