Framtidslabbet visade nya vägar för Eva Burmans skoltrötte son
Skolmiljön passade Eva Burmans son illa. Ströfrånvaron ökade i högstadiet och följde med till gymnasiet, där glöden för att inhämta kunskap snabbt släcktes och ersattes av hemmasittande.
– Framtidslabbet gav oss stöd precis när vi behövde det som mest, säger Eva Burman. Som förälder vill du bara hjälpa till, men vet inte alltid hur.
Det började med litet ströfrånvaro i slutet av högstadiet. Eva Burman oroade sig för sonen, alla åtgärder de provade fungerade inte. Hoppet ställdes till att gymnasiet skulle bli lösningen. Där skulle han ju få läsa det han var intresserad av. Men det dröjde inte länge innan mönstret upprepade sig.
– Jag tog tag i det direkt, frågade varför han inte var i skolan. Han sa att programmet han valt var fel, vi fick snabbt hjälp att välja nytt, redan i slutet av första terminen. Nu skulle han dessutom börja på en ny skola, det kändes bra. Men allt började snart om igen. Det är så lätt att känna sig maktlös som förälder om man har ett barn som inte vill gå i skolan, för normen är ju så – man ska gå i grundskola, sedan gymnasiet. Alla ska gå samma väg genom livet. Men när det inte blir så försöker man ändå hjälpa till, men man vet inte alltid hur.
Många "goda råd"
Under hela den här tiden har Eva fått mängder av ”goda råd” från vänner och bekanta - i all välmening – för att lösa situationen. Det vanligaste var att ”ta bara ifrån honom datorn, så ska du se att det ordnar sig”.
– Datorn har aldrig varit ett problem, det är genom den han har kunnat följa en hel del av undervisningen, säger Eva Burman.
Via en anställd på gymnasiet fick Eva fick höra talas om Framtidslabbet som jobbar med att få unga hemmasittare att återvända till skola och/eller arbete. Hon beskriver det första mötet som ett genombrott.
– De sa inte ”du måste gå i skolan”, för det vet han. I stället frågade de vilka situationer som kändes jobbiga och hur han ville bli mottagen om han kom tillbaka, var han ville sitta, hur ofta han kunde tänka sig att vara i skolan. Inte se bakåt, bara blicka framåt och hitta lösningar. Det var något nytt både för både min son och mig, säger Eva Burman.
Ringa gång på gång
Vägen hit hade varit som för många andra med barn som inte ville gå till skolan: hot, mutor, stryka medhårs, ringa gång på gång varje morgon för att få upp ungen ur sängen och i väg till skolan. Och hela tiden med gnagande tankar om vad man gjort fel och varför det blivit så här.
– Jag hittade inga orsaker. Han är intelligent, gillar att lära sig saker, hade kompisar – men – han ville inte gå i skolan, säger Eva Burman. Ironiskt nog var pandemin en lättnad för oss, det var enklare för honom att ”vara” i skolan då. Men han fortsatte att ifrågasätta vissa ämnen – ”varför ska jag göra det här, jag kommer aldrig att ha nytta av det”.
Nästa möte med Framtidslabbet fokuserade på alternativa vägar. Alla behöver inte gå i skolan, sa personen de träffade. Det är inte lätt att få jobb när man är 16 år, men du kan alltid plugga senare. Det blir aldrig för sent. Evas son skrevs ut från gymnasiet, och har nu fått en praktikplats på ett företag.
Glöden är tillbaka
– Han mår bra igen. Går upp tidigt på morgnarna – av sig själv. Klipper gräs och donar hemma. Han har hittat sin glöd igen, tycker om musik och programmering, säger Eva Burman. En sten har fallit från mina axlar. Jag är så tacksam att han fått möta vuxna som berättar att det finns andra vägar att gå. Vägen vidare är fortfarande inte spikrak men den har definitivt breddats.
Eva Burman återkommer till att dagens skola är byggd för en smal norm för vad som är ok. Kanske skulle den behöva anpassas litet mer efter de individer som går igenom systemet, alla de som inte följer normen.
– Att inhämta kunskap måste vara lustfyllt och kännas meningsfullt, och alla lär sig inte saker på ett och samma sätt. Jag funderar mycket på vad det gör med dig som människa, att bli så hårt bedömd när man inte kan följa den här normen. Vi borde prata mer om det och informationen om alternativa lösningar borde vara lättare att hitta. Framtidslabbet har gett min son ny tro på att det alltid finns andra möjligheter. Jag hoppas att fler får hjälp av deras resurser.
Bakom Framtidslabbet står Europeiska Socialfonden som beviljat medel till Upplands-Bro och Järfälla kommuner för att i samarbete driva projektet för att nå unga vuxna 16-24 år, som saknar sysselsättning – studier eller arbete.
Du som vill veta mer om Framtidslabbet – kontakta dem via e-post
Vi på kontaktcenter finns här för dig!
- Fråga oss
- Felanmälan
- kommun@upplands-bro.se
- 08-581 690 00 Stängt
- Chatta med oss
- Videosamtal - öppet vardagar kl 10-11
Är du nöjd med informationen på sidan?