Uppdaterad 24 oktober 2022
Skriv ut

Robban till riksfinal i Funkisfestivalen

I förra veckan avgjordes semifinalen av Funkisfestivalen, på Nalen i Stockholm. Och det blev en stor framgång för Upplands-Bros representant. Robban tog sig vidare till riksfinalen som en av tolv bidrag.

Robban håller upp blommor och pokal

Robban firar vinsten i den lokala deltävlingen, som avgjordes 1 april på Ekhammarsscenen i Kungsängen.

– Jag lever min dröm, säger Robban några dagar efter att den stora uppståndelsen vid semifinalen har lagt sig lite.

Årets Funkisfestival har gjort succé. Antalet deltagare från landets kommuner har varit så många att arrangören Funkisglädje har behövt anordna två seminfinaler med sammanlagt 24 deltagare för att få fram de tolv finalisterna.

Robbans semifinal var 27 april på Nalens scen i Stockholm, där han framförde låten Livets Trädgård av Vikingarna. Där fanns hans föräldrar, arbetskamrater och vänner på plats och hejade på honom.

– Jag blev överlycklig när jag fick beskedet att jag gått vidare till riksfinalen, säger han.

Träning med fonationsrör

Inför riksfinalen, som avgörs 29 augusti på Waterfront i Stockholm, ska han träna sin röst ännu mer, bland annat med fonationsrör.

– Jag tränar en till två gånger per dag och cirka tio minuter åt gången. Jag har upptäckt ett magstöd för rösten som jag inte trodde att jag hade!

Robban berättar att han hade en tuff uppväxt där musiken, i synnerhet Vikingarna med artisten Christer Sjögren, kom in i hans liv när han var 14 år och hjälpte honom att må bättre och ge honom en starkare självkänsla. Numera är han inte bara trygg på scenen, han älskar att stå där och sjunga inför publik.

– Jag känner att det här är mitt kall. Det kanske är att sticka ut hakan, men jag följer inte jantelagen, säger han och ler.

Årets tävling

Årets Funkisfestival inleddes med lokala deltävlingar. I Upplands-Bro kommun deltog 14 artister på Ekhammarsscenen 1 april. Robban vann deltävlingen och gick vidare till semifinalen som avgjordes den 26 - 27 april på Nalen i Stockholm.

Riksfinalen är den 29 augusti på Waterfront i Stockholm.

Om Funkisfestivalen

Funkisfestivalen är Sveriges största musiktävling för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Det är ett årligt evenemang som anordnas sedan 2011.

Är du nöjd med informationen på sidan?